toalety chemiczne – natury nie oszukasz
Autor: Leszek Marszałek
Coraz częściej jachty i łodzie wyposaża się w turystyczne, przenośne toalety chemiczne. Poznajmy zasady działania i eksploatacji tych pożytecznych i ułatwiających turystykę pod żaglami urządzeń. Najpopularniejsze na naszym rynku toalety chemiczne to proste urządzenia, składające się z dwóch zasadniczych elementów. Pierwszy to tradycyjna deska klozetowa zintegrowana z rezerwuarem wody, służącej do spłukiwania – przy użyciu pompki ręcznej lub elektrycznej – nieczystości. Drugi element toalety stanowi zbiornik fekaliów, wyposażony w zawór i wskaźnik poziomu napełnienia.
Właściwie użytkowana toaleta zapewnia swoisty komfort. Do tego niezbędne jest stosowanie odpowiednich specyfików, zapewniających neutralizowanie zapachów, występujących podczas użytkowania toalety. Producenci oferują dwa podstawowe rodzaje płynów: do zbiornika fekaliów (jego stosowanie jest konieczne) oraz płyn do rezerwuaru czystej wody. Ten drugi „wspomaga” oczyszczanie muszli klozetowej podczas spłukiwania i neutralizację zapachów (jego stosowanie nie jest konieczne, aczkolwiek wskazane).
Chcąc prawidłowo i bezproblemowo użytkować toaletę chemiczną powinno się równocześnie stosować specjalny papier toaletowy. Jest droższy od tradycyjnych papierów, lecz jego zalety docenimy podczas opróżniania chemicznej toalety – papier ten ulega rozpuszczeniu (nie zatyka odpływu ani nie ciągnie się ze zbiornika fekaliów podczas wylewania nieczystości). Przepełniony zbiornik toalety powinno się opróżniać w portowej toalecie lub innym przystosowanym do tego miejscu. Przy zachowaniu warunku korzystania ze specjalnych rodzajów płynów, możliwe jest opróżnianie zbiornika fekaliów wprost „do ziemi” – aczkolwiek tego sposobu mimo wszystko nie pochwalamy.
Użytkując toaletę chemiczną przyczyniamy się do poprawy czystości środowiska. Także wygoda, a niekiedy i bezpieczeństwo, które zyskujemy korzystając z pokładowego WC jest poza dyskusją. Ze względu na szeroką gamę oferowanych toalet, nie ma też problemu z dobraniem modelu (gabarytów) pasującego do naszego jachtu.
Category: Spis treści, Technika, Porady
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.