Sport Saloon 7 – dwuślad ascetyczny

| 22/10/2009 | 0 Komentarzy

Sport Saloon 7 to katamaran, który łączy w sobie cechy jednostki sportowej i turystycznej. Przeznaczony jest do żeglugi po akwenach śródlądowych, zalewach, zatokach i morskich wodach przybrzeżnych.

Smukłe kadłuby mieszczą 4 koje i skromny kambuz z przenośną, spirytusową kuchenką oraz luki bagażowe w sekcjach dziobowych. W kabinach można wygodnie spać i siedzieć. Koje są wykonane z płótna napiętego na rurkach. W zbudowanym egzemplarzu, w miejscu jednej koi dziobowej powstała kabina sanitarna z chemicznym WC (według pomysłu armatora). Ponad siatką, rozpiętą miedzy pływakami, można rozstawić namiot, mocowany swą “kalenicą” do bomu. Tuż przy kadłubach, na profilu do mocowania siatki, przy belce masztowej, winny być zamocowane dwa małe silniki pomocnicze o mocy 2-4 KM. Zastosowanie silników ze sprzęgłem odśrodkowym i obrotową kolumną, pozwala w prosty sposób rozwiązać system niezależnego sterowania każdym z nich z osobna, z jednego z dwóch stanowisk sterowania. Dwa silniki (co prawda bez zdalnie wrzucanego biegu wstecznego) znakomicie poprawiają zwrotność katamaranu, co jest bardzo ważne, zwłaszcza w manewrach portowych. Można oczywiście zawiesić jeden silnik o mocy 4-8 KM – klasycznie – na tylnej belce.

Pełnolistwowy grot z mocno wybudowaną strzałką liku tylnego oraz stosunkowo niewielki fok, stawiane są na aluminiowym maszcie. Profil podtrzymywany jest dwoma wantami i sztagiem. Ponadto maszt usztywnia para want diamentowych i napinane w cięższych warunkach baksztagi. Maszt kładziony jest w cęgach; w czasie kładzenia stabilizują go dwie dodatkowe wanty pomocnicze (wpięte na stałe tworzą wanty kolumnowe). Według obliczeń jednostka może nieść pełne żagle do siły wiatru o sile 5o B. Opór boczny zapewnia biegnąca pod kadłubem płetwa kilowa – długa a płytka. Ponadto jednostka może nieść stawianego na bukszprycie genakera. Cały takielunek oraz okucia wykonane zostały przez firmę System-Mast.

Kadłuby jednostki wykonane są jako konstrukcje półskorupowe. Poszycie z cienkiej, oblaminowanej sklejki opięte jest na szkielecie składającym się z ram wręgowych, stępki, stewy dziobowej, pawęży i sieci wzdłużników. Płetwa kilowa mocowana jest do kadłuba szpilkami przechodzącymi przez drewniane denniki. Płetwy sterowe to także połskorupowe konstrukcje z drewna – wykonane są według technologii opracowanej przeze mnie i sprawdzonej w wielu konstrukcjach. Są lekkie, trwałe i łatwe do wykonania. Jednostka została zbudowana przez łódzkiego szkutnika Jana Szuberta.

Belka podmasztowa (wzmocniona stalówką wypartą delfiniakiem) oraz tylna mają konstrukcję wzorowaną na drewnianych dźwigarach skrzydeł samolotowych. Belka sztagowa, z delfiniakiem rozpierającym  stężenie z nierdzewnej stalówki, wykonana jest z aluminiowej rury. Przed nią w kadłuby wpięty jest jeszcze aluminiowy profil, na którym rozpięta jest przednia krawędź siatki. Takie rozwiązanie pozwala wysunąć do przodu, najdalej jak tylko możliwe, siatkowy pokład, co ułatwia schodzenie na ląd i obsługę cum oraz żagla przedniego. Katamaran można złożyć do transportu i holować go na przyczepie za średniolitrażowym samochodem.

W czasie prób, które miały miejsce na Zalewie Sulejowskim na początku września, jednostka znakomicie sobie radziła pod pełnymi żaglami (grot, fok) przy wietrze o sile 5-6o B. Katamaran bez problemu osiągał prędkości w zakresie 7-10 węzłów (GPS zanotował prędkość maksymalną 10,4 węzła). Widać, że w jednostce drzemie potencjał – a trymowanie nowego jachtu to niezwykle przyjemne i emocjonujące zajęcie. Stałe profilowane płetwy sterowe, to rozwiązane w przypadku jednostki turystycznej jest jak najbardziej uzasadnione. Okazało się jednak, że przy wyższych prędkościach (ponad 7 węzłów) siły na rumplu sterów o dość szerokich, płytkich płetwach są duże (to efekt skrócenia o ponad 50% rumpli – bez konsultowania z konstruktorem); mają być zastąpione klasycznymi smukłymi płetwami uchylnym z kompensacją dynamiczną (konstrukcja półskorupowa drewniana). Zmniejszenie sił w układzie sterowania zdecydowanie poprawi  komfort żeglugi, choć z drugiej strony, załoga będzie musiała baczyć, by nie uszkodzić płetw na płytkich akwenach, co przy dużych szybkościach nie jest trudne. Czasami trudno znaleźć kompromis. Sport Saloon 7 dobrze chodzi do wiatru – a to jest achillesowa pięta „dwuśladów”; bez zbytniej wprawy już drugiego dnia całkiem dobrze wychodziły nam także zwroty przez sztag…

Dane techniczne:

długość 7,00 m

szerokość 3,80 m

zanurzenie kadłuba 0,40 m

powierzchnia żagli podstawowych 28 m2

genaker 25 m2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fot. archiwum armatora

rys. Stefan Ekner

Tags: budowa jachtu, jachty drewniane, jachty z drewna, katamaran, wielokadłubowce

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates