OSA 24 Latające Skrzydło

| 16/11/2002 | 0 Komentarzy

Autor: Michał Affanasowicz, Michał Affanasowicz jr.

OSA 24 to jednostka przeznaczona do żeglugi śródlądowej. Ożaglowana jest jako ket gaflowy. Sportowa sylwetka jachtu pozostaje w harmonii z cechami dziewiętnastowiecznych protoplastów – Catbotów – takimi jak gaflowe ożaglowanie, szerokość czy wyporność.

OSA 24 - ket w stylu newcalssic

OSA 24 - ket w stylu newcalssic

Ożaglowanie typu ket wybrano świadomie, zdając sobie sprawę z jego zalet i wad. Starano się zastosować rozwiązania, które ograniczą wady ożaglowania typu ket. Stąd min. pełnolistwowy grot o dużej strzałce liku wolnego, szyna szotów grota, pozwalająca prowadzić żagiel z małym skrętem, układ dwóch mieczy (możliwość przesuwania środka bocznego oporu) oraz zrównoważona dynamicznie płetwa sterowa o dużej powierzchni. Kadłub jest skorupą bezwzdłużnikową, klejoną z trzech warstw obłogów. Jej grubość wynosi ok. 9 mm. Usztywnieniami są grodzie i elementy wnętrza. Skorupa jest oblaminowana z zewnątrz dwoma warstwami laminatu e-s.

Wnętrze jest proste i funkcjonalne. Przy projektowaniu wnętrza zwracaliśmy uwagę na jego ergonomię. Założeniem było, iż na jachcie będą pływały cztery osoby o wzroście 185 cm. Koja dziobowa przy długości 195 cm ma w nogach szerokość 28 cm. W przypadku piątego członka załogi istnieje możliwość rozłożenia lewej koi burtowej, która staje się dwuosobowa. Zrezygnowaliśmy ze stałego przedziału sanitarnego, który zastępuje chemiczne WC, chowane pod prawą część kopitu. Drugim celem było zapewnienie czteroosobowej załodze możliwości wygodnego siedzenia na jednej ławce kokpitowej w czasie pływania przy silnym wietrze. Nie staraliśmy się natomiast uzyskać tzw. wysokości stania w kabinie, chcąc uniknąć, naszym zdaniem, zbytniego “rozdęcia” sylwetki. Tak więc, od podłogi do dachu przy zejściówce jest “tylko” 172 cm.

Część przestrzeni pod kokpitem i kojami, a także wszystkie mało funkcjonalne zakamarki wykorzystano na komory wypornościowe o łącznej objętości ok. 1800 dm3. Reszta to bakisty. W dziobowej części, pod koją przewidziano “miękki” zbiornik na wodę o pojemności 50 l oraz miejsce na akumulatory.

Pokład i plan wnętrza

Pokład i plan wnętrza

Pod prawą i lewą ławką w kokpicie znajdują się dwie duże bakisty. W lewej wygospodarowano miejsce na butlę z gazem. W bocznej ściance ławki na poziomie podłogi są otwory wentylacyjne, by ewentualnie ulatniający się propan-butan nie zbierał się w bakiście. Zamknięcie bakist jest dwuczęściowe – od góry jest zamykana klapą o szerokości 40 cm. Gdy potrzebny jest szerszy dostęp do bakist, na zawiasie odchyla się część bocznej ścianki ławki. W bakiście mieszczą się nawet dwa rowery górskie (odkręcone przednie koło i złożona wzdłuż kierownica). Oparcia w kokpicie są wysokie (od 35 do 41 cm), by wygodnie się oprzeć lub wygodnie usiąść na półpokładach. W oparcia wklejono jaskółki z laminatu e-s na podręczne rzeczy i odbijacze.

Pokład jest bardzo szeroki – półpokłady mają po 70 cm szerokości. Wykonany jest jako konstrukcja kasetonowa. Fał grota, refliny i topenanta biegną do kokpitu po półpokładach, wzdłuż bocznych ścianek kabiny. Po dachu poprowadzony jest tylko fał miecza i obciągacz bomu. Nowoczesny żagiel gaflowy pozwolił uzyskać korzystny obrys żagla, jego odpowiednią powierzchnię i stosunkowo niski profil masztowy. Żagiel stawiany jest na pełzaczach w likszparze. Do kładzenia masztu przewidziano tzw. bramkę. Obsługa takielunku odbywa się z kokpitu i zrobi to jedna osoba z refowaniem włącznie. Miecz główny, obrotowy, jest płatem sklejki, o profilu grubości 80 mm (11,5%) i najszerszym miejscu w odległości 25 % długości od krawędzi natarcia. Waży niecałe 35 kg. Podnosi się go prostą talią, znajdującą się w pilersie. Dla zmniejszenia oporów skrzynia mieczowa zamykana jest zachodzącymi na siebie pasami gumy, mocowanymi do dna kadłuba. Miecz rufowy wykonany jest również z oprofilowanej i laminowanej sklejki (60 mm) – fał wybierany jest w kokpicie. Płetwę sterową wykonano z profilowanej i laminowanej sklejki o grubości 50 mm. Ster ma typowe jarzmo z duralu, a płetwa – fał i kontrafał. Rumpel zaprojektowano tak, aby umożliwił wygodne sterowanie z ławki bez przedłużacza.

Konstrukorzy: Michał Affanasowicz i Michał Affanasowicz jr.

 

Dane techniczne:

długość 7,30 m
długość KLW 6,45 m
szerokość 2, 98 m
szerokość KLW 2,24 m
zanurzenie 0,28/1,55 m
pow. grota 31,0 m2
spinaker 30 m2
wyporność 1750 kG
masa balastu 400 kg
ciężar własny jachtu 1250 kg

 

Tags: jacht, ket, osa 24

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates