Nawiatr 700K
Autor: Piotr Kopczyński
Projekt budowy katamaranu turystycznego Nawiatr 700K powstał w czasie 10-dniowego rejsu katamaranem Seawind 24 po wodach Morza Andamańskiego w Tajlandii. Ten rodzinny katamaran rodem z Australii odegrał znaczącą rolę w propagowaniu idei rodzinnego pływania na niewielkich dwukadłubowcach na Antypodach. Rodzinny rejs odbyty Seawindem 24 oraz wcześniejsze doświadczenia w żeglowaniu katamaranem Tornado na Zalewie Włocławskim, zainspirowały mnie do wykonania projektu jachtu nadającego się do bezpiecznej przybrzeżnej żeglugi, oferującego jednak ponadprzeciętne prędkości.
Moją przygodę z projektowaniem i budową jachtów zacząłem w 1990 roku budując pierwszego Nawiatra. Kolejne konstrukcje: Nawiatr 650 i Nawiatr 700 to jachty dla amatorów szybkiego regatowego pływania. Doświadczenia zdobyte przy ich budowie wykorzystałem przy projektowaniu i budowie katamaranu.
Nawiatr 700K zbudowany został z użyciem podciśnieniowych metod formowania kompozytów na bazie żywic epoksydowych, zbrojenia szklanego i materiału przekładkowego Herex. Dzięki użytym materiałom i sposobowi budowy masa gotowego do żeglugi jachtu nie przekracza 550 kg, a cięzar jednego pływaka 130 kg. Przekładkowa konstrukcja zapewnia dodatnią pływalność, gwarantując bezpieczeństwo nawet w przypadku zalania obydwu pływaków. We wnętrzu każdego z pływaków znajdują się po dwie jednoosobowe koje, a wysokość w obydwu kabinach wynosi 1,60 m. Każdy z pływaków wyposażony jest w szafkę zabudowaną wokół skrzyni miecza, niewielki stolik oraz dwie wysuwane szuflady.
Dwa symetryczne szybrowe miecze zapewniają sprawną żeglugę na wiatr. Wysokie zamocowanie belek łączących pływaki, umożliwia szybką żeglugę nawet po mocno zafalowanych akwenach, jednocześnie modułowa konstrukcja jachtu pozwala na łatwy demontaż poszczególnych części i ich transport. Daje to swobodę wyboru miejsc żeglowania, a małe zanurzenie i lekkość pływaków umożliwiają rozpoczęcie żeglugi i jej zakończenie wprost na plaży czy brzegu jeziora.
Jacht może być wyposażony w centralnie mocowany przyczepny silnik o mocy 4-6KM. Prototypowa jednostka została zwodowana pod koniec października 2012 roku. Pierwsze pływania rozwiały moje obawy co do zwrotności jachtu, parametru który jest głównym mankamentem wielokadłubowców. Jacht okazał się bardzo zwrotny i szybki. Pomimo, że pogoda dopisywała, listopad nie jest wymarzona porą do żeglowania na katamaranie. Z niecierpliwością więc, oczekuję zbliżającego się sezonu żeglarskiego, a w szczególności prób jachtu na genakerze i osiągnięcia zakładanych projektowo 20 węzłów.
Dane techniczne:
długość 7,00 m
szerokość 4,70 m
zanurzenie 0,20/1,20 m
powierzchnia żagli 32 m2
genaker 35 m2
Category: Spis treści, Technika
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.