LARSEN na wodzie

| 24/04/2008 | 0 Komentarzy

8 marca łódź wielorybnicza LARSEN przeszła próby na wodzie. Niestety nie dopisał wiatr (co widać na zdjęciach). Za sterem siadł Janusz Kowal szkutnik i budowniczy tej jednostki a także uczestnik planowanej wyprawy LARSEN 2008. Łódź okazała się bardzo sterowna i osto pływająca na wiatr. W warunkach wietrznych panujących podczas prób, przy zwrotach przez sztag przydawało się przetrzymanie foka, co poprawiało szybkość zwrotu. Zapewne przy większej prędkości nie będzie to konieczne. Łódka jest bardzo stabilna kursowo.

Kadłub został zbudowany ze słomki o szerokości 55 mm i grubości 15 mm, z drewna samba. Listwy łączone są żywicą West System zagęszczoną krzemionką do gęstości kleju. Stewy i stępka klejone są z drewna dębowego. Wręgi wycięto z sosnowych desek. Nadburcia i ławki są także sosnowe, zaś listwy odbojowe i wykończenie z drewna iroko . Deski nadburcia łączone są na tradycyjne nity miedziane ze sprężystymi, stożkowymi podkładkami (produkcja własna Janusza Kowala – nie można takich nigdzie kupić!) Rumpel klejony – iroko i samba. Płetwy – mieczowa i sterowa – zrobione są z laminatu p-s (z żelkotem), w środku przekładka z kostek sklejki. Skrzynka mieczowa z laminatu p-s obudowana sklejką meranti , wykończona jest drewnem iroko.

Słomkowa część kadłuba została oblaminowana z obu stron – 2 warstwy tkaniny szklanej o gramaturze 200g/m2 przesycone żywicą epoksydową – i pomalowana farbą. Sosna została zabejcowana. „Całe drewno” zakonserwowano olejem Owatrol D-1. Między szalunkiem wewnętrznym a burtami wciśnięty jest styropian grubości 30 mm, aby zwiększyć pływalność po ewentualnym zalaniu czy wywrotce. Drzewca klejone – puste w środku z sosny. Foka i gaflowego grota szył łódzki żaglomistrz Stanisław Leszczak, zaś projekt takielunku i planu ożaglowania wykonał Stefan Ekner.

Category: Spis treści, Na wiatr, Technika, Budowa jachtu

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates