dwa dzioby Vipera 930
Pozytywne wyniki testów jachtu Viper 550 (Żagle 1/2004, H2O 3/2007), dobra opinia użytkowników oraz własne wrażenia z pływania skłoniły mnie do zaprojektowania jachtu Viper 930 o niespotykanych wcześniej właściwościach. Bezkompromisowa metoda optymalizacji kształtu, maksymalizuje osiągi i komfort użytkowania przy stosunkowo niskich kosztach. Płaskie dno jachtu zbliżone obrysem do prostokąta, pozwala na swobodne, kształtowanie wnętrza i pokładu. Koja dziobowa usytuowana poprzecznie jest przesunięta maksymalnie do przodu. Daje to miejsce na ogromną mesę o wymiarach niespotykanych na dużo większych jachtach. W środku mesy znajduje się wolny od zabudowy ciąg komunikacyjny. We wnętrzu nie ma skrzyni mieczowej. Pojemność i wygoda pozwala na wykorzystywanie Vipera 930 także do celów konferencyjnych, wycieczkowych, integracyjnych, szkoleniowych etc. Pojemność wnętrza jest porównywalna z konwencjonalnymi jachtami o długości 12-13 m.
Bezkompromisowa jest również hydrodynamika jachtu. Na równej stępce, wykorzystując efekt tunelowy łatwo wchodzi w ślizg, praktycznie nie tworząc fali, nie tracąc energii na “rozbryzg”. Szeroka, wklęsła rufa działa podobnie do czaszy paralotni, maksymalnie wykorzystując energię napędu do unoszenia jachtu i osiągania dużych prędkości. Tunel dziobowy zaś wstępnie unosi przód jachtu i “smaruje” jego część podwodną bąbelkami powietrza, dodatkowo zmniejszając tarcie. W przechyle Viper staje się “katamaranem płynącym na jednym pływaku” z wąską, symetryczną wodnicą i ogromnym momentem prostującym. Jest więc szybką motorówką i szybkim, bezpiecznym jachtem żaglowym zależnie od potrzeb czy kaprysu użytkowników. W jednostce zastosowano balast wodny, pobierany do żeglowania przy silniejszych wiatrach, a wylewany samoczynnie (po otwarciu zaworu) do pływania w ślizgu i transportu (rozwiązanie stosowane od wielu lat w Mac Gregorach).
Projektowanie Viperów jest łączeniem zalet jachtów jednokadłubowych i wielokadłubowych: zwartości kształtu, dzielności, prostoty konstrukcji, bezpieczeństwa, samowstawalności, mieszkalności dla tych pierwszych oraz szybkości, wielkiego momentu prostującego dla drugich. Jednocześnie pozostawiaja się ich wady „genetyczne” innym konstrukcjom. Wszystkie elementy są w zgodzie z zasadami. Duża liczba pełnowymiarowych koi nie jest stworzona kosztem komfortu czy powierzchni komunikacyjnych.
Kadłuby Vipera są produkowane w formach negatywowych, w technologii przekładkowej z pianki Herex i laminatu poliestrowo-szklanego. Daje to sztywne, lekkie, izolowane termicznie i akustycznie, niezatapialne kadłuby.
Dane techniczne:
długość kadłuba 9,30 m
długość KLW 8,8 m
szerokość 2,48 m
zanurzenie 0,28/1,1 m
masa 2600 kg
pow. żagli fok/grot/gemaker 34 m2
balast wodny do 650 kg
silnik przyczepny 80 KM
obsługa – min. osób 1
liczba koi stałych 12
lizba kabin dwuosobowych 2
liczba łazienek 2
liczba miejsc siedzących w mesie 30
prędkość max. 45 w.
Category: Spis treści, Technika
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.