czerwone żagle Mirror Dinghy
Autor: Radosław Werszko
Pomysł małej mieczówki do rodzinnego pływania i szkolenia najmłodszych zrodził się w głowie Barry Brucknella, który zawodowo zajmował się działem programów dla majsterkowiczów w telewizyjnej redakcji BBC. Bucknell był człowiekiem chętnie wprowadzającym nowości, mogące uprościć wykonywanie wszelkich rzeczy. Do budowy swojej łódki zaadaptował wiec ciekawą konstrukcję, z powodzeniem zastosowaną przez Kena Littledykea przy budowie kanu. Rzecz polegała na łączeniu przygotowanych wcześniej drewnianych elementów wąskimi pasami tkaniny szklanej przesączonej żywicą. W ten sposób zastosowano po raz pierwszy w żeglarstwie, choć nie po raz pierwszy przy budowie łodzi, dobrze znaną do dzisiaj technologię szycia i klejenia.
Kiedy łódka była gotowa, Bucknell pokazał ją swemu koledze, dziennikarzowi popularnego dziennika Daily Mirror, opowiadając mu o niezwykłych zaletach nowego projektu. Wydawcy poszukujący wtedy pomysłów i przedsięwzięć pomagających reklamować gazetę, zainteresowali się łódką zbudowaną w szybki i nowatorski sposób. Obawiając się jednak wątpliwości i krytyki czytelników, czy łódka jest aby dobra i bezpieczna, zwrócili się do redakcji fachowego pisma Yachting World, a tam z kolei zaproponowano, aby o łódce wypowiedział się doświadczony konstruktor, Jack Holt. Po obejrzeniu drugiej już łodzi zbudowanej przez Bucknella, Holt zdecydował zachować zastosowany sposób budowy i ogólny charakter, zmienił jednak wiele elementów konstrukcji tak, że powstał z tego całkiem nowy projekt.
Swoje dodali także specjaliści od reklamy wprowadzając charakterystyczne, czerwone żagle nawiązujące kolorem do czerwonego wtedy nagłówka gazety. Tak powstała pierwsza łódka klasy Mirror, którą można teraz oglądać w muzeum w Greenwich jako część morskiego narodowego dziedzictwa Brytyjczyków.
W 1963 roku trzy pierwsze łódki zostały pokazane na londyńskiej wystawie jachtów, gdzie wywołały reakcje od uprzejmego zainteresowania, przez obojętność do ewidentnej dezaprobaty. Ostatecznie jednak Mirror odniósł sukces i w tym samym roku powołano związek klasy liczący dwudziestu ośmiu członków. W trzy lata później odbyły się pierwsze mistrzostwa Europy. Było z tym związane wielkie przedsięwzięcie reklamowe, w którym czterdzieści samochodów z łódkami, w eskorcie policji, przejechało przez całą Francję nad Morze Śródziemne, gdzie odbyły się regaty. Ważne wydarzenie miało miejsce także w 1971 roku, kiedy związek klasy uniezależnił się od Daily Mirror, bo wcześniej gazeta bardzo ściśle kontrolowała wszystkie jego poczynania. Obecnie na świecie, głównie w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Australii, pływa ponad 70 000 łódek klasy Mirror i sprzedawane są cały czas nowe, oczywiście niezmiennie z czerwonymi żaglami, choć w większości już budowane z laminatu.
długość całkowita 3,3 m
szerokość 1,4 m
zanurzenie 0,1/0,7 m
masa kadłuba 45 kg
grot 4,6 m2
fok 1,9 m2
spinaker 4,4 m2
Fotografie opublikowane za zgodą UK Mirror Class Association
www.ukmirrorsailing.com
Category: Spis treści, Technika
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.