Bocznokołowiec na Wiśle
Bocznokołowiec Vistula Express zaprojektowałem blisko 12 lat temu (http://www.port21.pl/2005/04/wislany-bocznokolowiec/)…
6 czerwca 2015 roku spłynął na wodę pierwszy egzemplarz – GLORIA MECHANICA. Ze Zbyszkiem – armatorem G.M. – spędziliśmy wiele czasu na rozmowach na temat tego typu statków w ogóle, a na temat Vistuli szczególnie. W efekcie tych debat wykrystalizowało się kilka modyfikacji
http://www.charleston.pl/vistula-express/#more-1273
Próby na wodzie pokazały, że jacht jest stateczny i dobrze zrównoważony kierunkowo. Cyrkuluje ciasno nawet bez „sztuczek” polegających na różnicowaniu kierunku obrotów i prędkości obrotowych kół łopatkowych. Etap docierania silnika nie pozwala na zbytnie obciążanie układu napędowego – przy blisko połowie obrotów maksymalnych pomp hydraulicznych GLORIA MECHANICA osiągnęła prędkość 9 km/h – nieco więcej niż połowę maksymalnej prędkości wynikającej z oporów kadłuba.
W sumie powstały trzy wersje Vistuli Express – pierwszy jest opisany we wspomnianym artykule, draga wersja to GLORIA, a trzecia – zaprojektowana dla miasta Niepołomice – to 14-metrowa wersja „reprezentacyjna” z aluminiowymi nadbudówkami, 4-osobową kabiną dziobową, niewielką sterówką i kabiną tylną, w której mieści się duży salon łazienka i kuchnia.
Dane techniczne Vistula Experss 14.0
długość 14,00 m
szerokość 5,00 m
zanurzenie 0,40 m
wyporność 7900 kG
Dane techniczne Vistula Experss 12.75
długość 12,75 m
szerokość 5,00 m
zanurzenie 0,40 m
wyporność 7500 kG
fot. archiwum armatora
Category: Spis treści, Technika, Cała naprzód
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.