zwroty na proa
Proa to katamaran, którego oś symetrii, w przeciwieństwie do “tradycyjnych” dwukadłubowców, jest prostopadła do obu kadłubów. Maszt (ustawiony najczęściej w osi symetrii) oraz dwie płetwy sterowe mocowane są w kadłubie. W klasycznym układzie proa pacyficznego pływak równoważnikowy pozostaje zawsze po nawietrznej. Zmieniając hals zmieniamy kierunek płynięcia – jeden z dziobów staje się rufą i odwrotnie.
Zwrot na wiatr
1. idziemy bajdewindem
2. odpadamy do półwiatru
3. proa dryfuje – przekładamy żagiel*, podnosimy płetwę na “starej” rufie i opuszczamy drugą na “nowej”
4. rozpędzamy proa w półwietrze i ostrzymy do bajdewindu
1. idziemy fordewindem
2. ostrzymy do półwiatru
3. proa dryfuje – przekładamy żagiel*, podnosimy płetwę na “starej” rufie i opuszczamy drugą na “nowej”
4. rozpędzamy proa w półwietrze i odpadamy do fordewindu
* w czasie zwrotu krawędź natarcia żagla skierowana jest w stronę “nowego” dziobu. Na proa stosuje się kilka typów żagli i metod jego przekładania w czasie zwrotów – o tym w następnym numerze magazynu Port21.pl
rys. Stefan Ekner
Category: Spis treści, Technika
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.