zwroty na proa

| 30/03/2003 | 0 Komentarzy

Proa to katamaran, którego oś symetrii, w przeciwieństwie do “tradycyjnych” dwukadłubowców, jest prostopadła do obu kadłubów. Maszt (ustawiony najczęściej w osi symetrii) oraz dwie płetwy sterowe mocowane są w kadłubie. W klasycznym układzie proa pacyficznego pływak równoważnikowy pozostaje zawsze po nawietrznej. Zmieniając hals zmieniamy kierunek płynięcia – jeden z dziobów staje się rufą i odwrotnie.

Zwrot na wiatr

1. idziemy bajdewindem
2. odpadamy do półwiatru
3. proa dryfuje – przekładamy żagiel*, podnosimy płetwę na “starej” rufie i opuszczamy drugą na “nowej”
4. rozpędzamy proa w półwietrze i ostrzymy do bajdewindu

Zwrot z wiatrem

1. idziemy fordewindem
2. ostrzymy do półwiatru
3. proa dryfuje – przekładamy żagiel*, podnosimy płetwę na “starej” rufie i opuszczamy drugą na “nowej”
4. rozpędzamy proa w półwietrze i odpadamy do fordewindu

* w czasie zwrotu krawędź natarcia żagla skierowana jest w stronę “nowego” dziobu. Na proa stosuje się kilka typów żagli i metod jego przekładania w czasie zwrotów – o tym w następnym numerze magazynu Port21.pl

rys. Stefan Ekner

Tags: proa

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates