zbuduję sobie hausboota
Mieszkam ok. 400 metrów od Kanału Górnonoteckiego w miejscowości Murowaniec (10 km od Bydgoszczy). W ubiegłym roku, w drodze do Odessy, przepływał tędy swoim WELETEM Henryk Wolski. Stanął tu „na popas”. Zrobiło mi się ich żal – od Kruszwicy do Bydgoszczy na całej trasie padał deszcz. Czy nie można by tak na śródlądowych drogach wodnych pływać w luksusowych warunkach bez względu na pogodę?
Przypomniał mi się projekt motorówki mieszkalnej MM-101 narysowany przez Jerzego Maćkowiaka. I tak od pomysłu do czynu. Po zakupie dokumentacji, a była ona sporządzona jako jednostka stalowa, szukałem wykonawcy kadłuba (ja pracuję głównie w drewnie i w laminatach.). Stocznia rzeczna w Bydgoszczy mogłaby to zespawać w granicach 100-120 tys zł. To niestety okazało się za dużo… Postanowiłem więc dostosować tę konstrukcję do wersji laminatowej. Dodałem stewę dziobową i kil na całej długości kadłuba oraz zaokrągliłem połączenia płaszczyzn. Po ustaleniu z konstruktorem diagramu laminowania zbudowałem jednokrotną formę negatywową kadłuba. Po wylaminowaniu i rozebraniu formy ukazał się całkiem okazały kadłub prawdziwego statku – barki mieszkalnej. Prace nad pokładem i nadbudówkami są planowane na czerwiec i lipiec tego roku.
Statek będzie spełniał warunki dopuszczające do żeglugi po morskich wodach wewnętrznych oraz do 6 Mm od brzegu na morzu otwartym, a jego wielkość umożliwia pokonywanie Kanału Elbląskiego wraz z pochylniami. Wnętrze jest przystosowane do warunków mieszkalnych dla 8 osób: 6 miejsc w trzech kabinach oraz dwa miejsca w mesie. Ponadto dwie łazienki, w tym jedna z natryskiem oraz kuchnia w mesie. Jest możliwość zainstalowania ogrzewania, lodówki, agregatu, dużej kuchenki z piekarnikiem i wielu innych urządzeń ułatwiających spędzanie czasu na pokładzie tego statku. Silnik umieszczony centralnie pod sterówką. Na pokładzie duży taras słoneczny oraz zejście na pomost kąpielowy. Ze względu na duże przeszklenia kabiny sterowej przewiduję wykonanie sterówki z drewna teakowego i przykrycie jej laminatowym dachem z suwklapą (wentylacja i montaż silnika). Wszystkie powierzchnie poziome będą wykonane metodą przekładkową. Sterowanie za pomocą pompy hydraulicznej oraz rumplem awaryjnym.
długość 10,20 m
szerokość całkowita 3,10 m
zanurzenie 0,60 m
moc silnika 40-55 KM
załoga 2 do 8 osób
rys. archiwum autora
Category: Spis treści, Technika, Cała naprzód
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.