żaglowiec zakładowy

| 16/11/2002 | 0 Komentarzy

Autor: Stefan Ekner

W roku 1973 powstaje projekt 16-osobowego oryginalnego jachtu TS 73. Konstruktorem jest Tadeusz Sołtyk. Kadłub o przekrojach prostokreślnych miał być spawany z aluminium; w części podwodnej – stalowy bulbkil i ster chroniony skegiem. Trzy wodoszczelne grodzie dzielą jacht na 4 części. Po zalaniu jednego z przedziałów, TS 73 jest jeszcze zdolny do żeglugi, po zalaniu następnej jednostka nadal zachowuje pływalność. Na pokładzie trzy maszty – każdy z nich może nieść 25-metrowy żagiel przymasztowy (fok, grot, bezan); na fokmaszcie stawiany jest dodatkowo sztafok (25 m2) Między masztami konstruktor przewidział stawianie dodatkowo dwóch apsli z niespotykanymi dotychczas rozprzami podtrzymującymi róg szotowy.

Oryginalny szkic jachtu TS 73

Oryginalny szkic jachtu TS 73

Wysokość wnętrza wynosi 1,85 m. Skrajnik dziobowy pełni funkcję spiżarni i magazynu bosmańskiego. W kubryku (między fokmasztem a grotmasztem) mieści się 8 koi, kingston, prysznic, szafa oraz liczne półki. W mesie-jadalni mogą spać kolejne trzy osoby. Idąc dalej w kierunku rufy mijamy toaletę z prysznicem (PB) i kambuz (LB). Kabina nawigacyjna z dwom kanapami pełni także funkcję salonu. Na rufie 4-osobowa kajuta. Stanowisko sterowania jest zdublowane. Na wspólnej osi przechodzącej przez ścianię nawigacyjnej zamocowano dwa koła sterowe. Jedno jest dostępne od wewnątrz, drugie – z zewnątrz (sic!).

TS 73 jest nieco mniejszy niż opisywana wcześniej maszyna regatowa do OSTAR (zobacz artykuł pt. “Projektowanie symultaniczne”). Studium teoretyczne jachtu do regat samotników posłużyło do stworzenia nowoczesnej jednostki, którą dałoby się “umotywować” w oczach ówczesnych włodarzy kraju. W tamtych latach projektowano jednostki z taką liczbą koi, jaką dało się w danym kadłubie upchnąć. Była to epoka klauzul i pływań kolegialnych.

Oto fragment opisu jachtu opublikowanego trzydzieści lat temu na łamach miesięcznika “Żagle”.

“Posiadaniem takiego jachtu winny być zainteresowane w pierwszym rzędzie zakłady pracy, dysponujące funduszem socjalnym. Daje on bowiem możliwość rozszerzenia akcji socjalnej poza ramy tradycyjnych form, wypoczynku w środowisku biologicznym najmniej skażonym cywilizacją oraz uprawiania taniej formy turystyki krajowej i zagranicznej. Jacht ten może spełnić również dużą rolę w klubach żeglarskich – w turystyce i szkoleniu, nie wyłączając dalekich rejsów.”

Pierwszy egzemplarz miał powstać dla pracowników Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów. Była już nawet zgoda dyrektora. Rafą nie do przebycia okazała się Rada Zakładowa.

Dane techniczne:

długość 20,95 m
szerokość 3,0 m
zanurzenie 3,0 m
wyporność 13 ton
pow. żagli 150 m2
silnik 45 KM
załoga 3-16 osób

TS 73 jacht zaprojektowany przez Tadeusza Sołtyka

TS 73 jacht zaprojektowany przez Tadeusza Sołtyka

Rysunek koncepcyjny jachtu, o bardziej tradycyjnym typie osprzętu, który spełnia podobne założenia konstrukcyjne jak TS 73

Rysunek koncepcyjny jachtu, o bardziej tradycyjnym typie osprzętu, który spełnia podobne założenia konstrukcyjne jak TS 73

 

rys. Tadeusz Sołtyk, Stefan Ekner

 

Tags: PZL, TS 73, Tadeusz Sołtyk, jacht, jacht morski

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates