Żagielek z “Żagli”

Na początku lat siedemdziesiątych “Żagle”, których redaktorem naczelnym był Leszek Błaszczyk, bardzo propagowały samodzielną budowę łódek. Wprawdzie były już pewne trudności z kupieniem niektórych materiałów, takich jak wodoodporna sklejka czy mosiężne wkręty, jednak pełni zapału szkutnicy-amatorzy potrafili radzić sobie z tymi przeszkodami. Na łamach pisma prezentowane były liczne nowe projekty, oceny użytkowników i wiele porad technicznych. O łódkach, które powstały w ten sposób nie mówiono pogardliwie, że pochodzą z ogródkowych stoczni i chociaż nie były tak doskonałe, jak te dzisiejsze z prawdziwych stoczni jachtowych, to były nieporównanie bardziej indywidualne, nosząc cechy wniesione przez konstruktora i budującego.

Na wiosnę 1972 roku redakcja “Żagli” przygotowała niespodziankę dla czytelników w postaci opublikowania kompletnej dokumentacji do budowy małej bezkabinowej mieczówki. Autorem projektu był znany z kilku wcześniejszych konstrukcji Marian Strzelecki, a łódka dla podkreślenia jej związku z miesięcznikiem nosiła nazwę Żagielek i miała znak na grocie w postaci litery “Ż”, napisanej takim samym krojem jak na okładce pisma.

Marian Strzelecki dążył w swoich projektach do maksymalnego uproszczenia konstrukcji, aby budowa była jak najłatwiejsza. Taki właśnie jest Żagielek, prosty i zarazem oryginalny, choćby z racji kadłuba szpicgat i gaflowego grota. Łódkę buduje się klasycznie, dnem do góry ze sklejki łączonej na wzdłużnikach i stępce, wspartych na trzech sosnowych ramach wręgowych, dziobnicy i tylnicy. Ciekawy jest kształt kadłuba, bo linia załamania dna i burty przebiega na całej długości na wysokości wodnicy. W ten sposób, pomimo przekrojów szarpie, powierzchnia dna jest tylko nieznacznie skręcona w rejonie dziobu i rufy, co bardzo ułatwia budowę. Także dla uproszczenia pokład dziobowy i rufowy są płaskie. Ich niewielkie rozmiary oraz fakt, iż znakomicie komponują się z klasycznym skośnym falochronem i ogólnym kształtem łodzi, sprawia, że nie jest to wcale rozwiązanie brzydkie. Żagielka można budować również w wersji wiosłowej, przeznaczonej dla wędkarzy.

dane techniczne:

długość 3,51 m
szerokość 1,40 m
zanurzenie kadłuba 0,09 m
zanurzenie z mieczem 0,60 m
grot 3,4 m2
fok 1,6 m2


Tags: Marian Strzelecki, jachty, jachty drewniane, jachty z drewna, żagle

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Teodor says:

    To jest moja ogromna prosba!!!!Chcialbym zbudowac “Zagielka”,ale jest ogromny klopot,kiedys kontaktowalem sie z rodzina p.Strzeleckiego w sprawie planow,nawet chcialem zaplacic,ale nic ztego nie wyszlo!Jest mi przykro i kontak sie z nimi urwal,nie odezwali sie do mnie.Ja mieszkam na stale w Irlandi i bardzo bym chcial zbudowac ten jachcik (kultowy!),czy jestescie w stanie mi pomuc??Jestem juz wiekowym panem,i wreszcie mialbym wymarzona zaglowke!
    Pozdrawiam serdecznie z Wicklow -Irlandia

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates