Stokrotka

Autor: StefaWorkert

Stokrotka jachtem regatowym zaprojektowanym według przepisów klasy “Żagle 500”. Proszę zatem nie myśleć, że łódka ta nie ma tego lub owego, że w zasadzie nie da się w niej mieszkać albo wozić jakiegoś wyposażenia turystycznego, i że to wina konstruktora, który nie przewidział… To przepisy uniemożliwiają zaprojektowanie tych rzeczy albo ich zaprojektowanie jest nieracjonalne w konstrukcji regatowej. Można się zastanawiać, czy tak mała regatowa łódka musi mieć nadbudówkę typu “psia buda”, w której nie da się mieszkać? Ale przepisy tej klasy są takie, a nie inne.

Łódka jest zaprojektowana na wiatr słaby i średni. Ma więc możliwie małą powierzchnię zwilżoną i możliwie nisko usytuowany środek ciężkości. Kadłub, pokład z nadbudówką oraz kokpit to dwie laminatowe skorupy. Dach nadbudówki usztywniony pianką PCV, podpiera duralowy pilers ustawiony pod masztem. Od pawęży do tylnej ścianki nadbudówki kadłub wypełniony jest w całości styropianowym granulatem w szczelnie zamkniętych woreczkach foliowych, które można (podczas konserwacji) wyjmować przez zamykane luki w wodoszczelnej grodzi. Dodatkowo woreczki są umieszczone także pod szczątkową podłogą na dziobie. Spać to się w kabinie nie da, no chyba, że zamontujemy dodatkową, demontowaną na czas regat podłogę

W profilowanym mieczu balast jest zamocowany u dołu. Ma on kształt skrzydełek. Miecz jest stały, a demontować go można tylko do transportu. To też “zaleta” przepisów. Profilowany ster z laminatu wyposażono w podnoszony rumpel z cepikiem. W dnie kokpitu są ukształtowane podnóżki oraz zamocowano pasy do balastowania; w poprzek biegnie rajsbelka z prowadnicą szotów grota. Bukszpryt genakera wysuwany jest linkami z kokpitu. Achtersztag z wędką napina specjalny wózek. Pełnolistwowy grot z jedną refbantą stawiany jest na aluminiowym maszcie, bom wyposażony jest w obciągacz.

Wnętrze zapewnia możliwość siedzenia trzem osobom. Wejście zamykane jest pokrowcem (z dakronu lub folii), sznurowanym na obwodzie. Grot z bomem mieści się we wnętrzu. Zaprojektowano dwa foki, których szoty są prowadzone w szynach kipowych na dachu nadbudówki. Wszystkie fały i obciągacz bomu poprowadzone są do kokpitu.

Dane techniczne:

długość 4,97 m
szerokość 1,98 m
zanurzenie 1,00 m
wyporność 500 kG
balast 150 kG
powierzchnie żagli:
fok I 5,2 m2
fok II 4,15 m2

rys. Stefan Workert

Tags: Stefan Workert, jacht, maZury, Żagle 500

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates