sneakbox po polsku

Okres pomiędzy świętami i Nowym Rokiem sprzyja zajęciom, na które zwykle brakuje czasu. Przeglądając stare roczniki „Żagli” natrafiłem na niezwykłą łódkę o dość banalnej nazwie Tarpan. Łódź została zaprojektowana około 1972 roku przez Aleksandra Powalajewa, który mnie kojarzył się raczej z projektami jachtów motorowych. Proporcjami, kształtem i charakterem Tarpan bardzo odbiega od innych polskich konstrukcji tamtych czasów. Choć z pozoru nieatrakcyjny, w istocie bardzo wyrafinowany. Dziś powiedzielibyśmy, że wąski kadłub bez pokładu nawiązuje do stale popularnych w Stanach Zjednoczonych wiosłowo-żaglowych skiffów, a tępy i płaski dziób w zestawieniu z niską burtą i pojedynczym niskim żaglem przypomina łodzie sneakbox używane kiedyś przez amerykańskich myśliwych polujących na rozlewiskach w rejonie południowego New Jersey. Tarpan spodobał się także ówczesnemu guru i surowemu recenzentowi łodzi Witoldowi Tobisowi, który tak napisał o nim:

„Widać, że konstruktor posiada szczególnie wyczulony zmysł proporcji i estetyki bryły. Chociaż jest to właściwie łódeczka do wioseł, zasługuje na uwagę z dwóch powodów. Po pierwsze jest to łódka o wyjątkowo smacznych proporcjach, o lekkim smukłym kadłubie i równocześnie, jak się wydaje – optymalnych proporcjach. Po drugie, co może ważniejsze, jest to jednostka uniwersalna, trafiająca w zapotrzebowanie najróżniejszych odmian wodniaków śródlądowych. Zachodzi tylko obawa, że dziób Tarpana na większej fali jeziorowej będzie miał tendencję do rycia, co oczywiście przy krótkim pokładzie przednim może być dość niebezpieczne. Jest to jednak mało prawdopodobne, ponieważ dziób jest dość wąski (wygięty ku górze), a wyporność zapasowa w przedniej części kadłuba pokaźna. Szerokość 1,4 m gwarantuje dostateczną stateczność, a równocześnie pozwala na prawidłowe umieszczenie dulek i zastosowanie odpowiedniej długości wioseł. Gdy warunki na to pozwolą, pod żaglami pływać się będzie pełnymi wiatrami, a pod wiatr na wiosłach lub silniku. Wystarczy jeszcze skonstruować wyjmowaną środkową ławkę i brezentową budkę nad kokpitem, a Tarpan stanie się turystyczną łódką, dla której kajakowe szlaki wodne staną otworem. Reasumując należy stwierdzić, że konstruktor  zaprezentował niekonwencjonalną, ciekawą łódkę, mającą wszelkie szanse na dużą popularność wśród wędkarzy, myśliwych i niedzielnych wycieczkowiczów.” (cytowany fragment zaczerpnięto z „Żagli” 9/1972)

Niestety, ostatnie zdanie nie okazało się prorocze, bo prawdopodobnie nie zbudowano ani jednej takiej łodzi. Być może projekt powstał w niewłaściwym miejscu na świecie…

Dane techniczne:

długość   4,60 m
szerokość   1,45 m
zanurzenie   0,14/0,55 m
ciężar   90 kg
silnik   6 KM

 

rys. Stefan Ekner

Tags: jacht, jacht śródlądowy, jachty drewniane, jachty z drewna

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates