Skin on frame. Część 2

Renesans metody „Skin on frame” nastąpił w latach 2000, miedzy innymi dzięki Robertowi Morrisowi, który w książce „Building Skin on Frame Boats” zaprezentował połączenie starej technologii z nowoczesnymi materiałami. Od ukazania się tej pozycji, możemy mówić o wzroście zainteresowania łodziami tego typu, a książka Roberta jest nieomalże biblią w światku budowniczych „Skin on frame”.

Głównym problemem w przywróceniu starej technologii było poszycie – focze skóry nie są tak dostępne jak dawniej. Dziś na poszycie konstrukcji stosuje się dwie tkaniny. Nylonową, która jest niesłychanie odporna na przebicia i przetarcia, była stosowana przy produkcji pierwszych kamizelek  kuloodpornych, a do dziś dzień używa się jej w produkcji spadochronów, lin itp. Przędza nylonowa przed osiągnięciem punktu zerwania rozciąga się, co daje jej niesłychaną odporność na uderzenia i przebicia. Niestety nylon nie jest bez wad – pod wpływem wilgoci naciągnięta tkanina lekko się luzuje. Tkanina poliestrowa tej wady nie ma, jednakże jest ona mniej odporna na uderzenia, ponieważ włókna poliestrowe nie są tak elastyczne jak nylonowe. Dla niedowiarków polecam ten oto film:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3Xb_21OLjHE

Stosowne są też inne tkaniny, ale wyżej wymienione są najbardziej rozpowszechnione. Obydwie tkaniny impregnuje się farbami; i tu co konstruktor to inne rozwiązanie. Najważniejszą cechą farby do impregnowania jest jej elastyczność, tak aby powłoka malarska nie traciła szczelności wraz z pracą tkaniny. Drugim problem było znalezienie odpowiedniego materiału do wiązania konstrukcji. I tu też zostały zastosowane sztuczne materiały. Stosuje się dwa rodzaje; najbardziej tradycyjne to sztuczne ścięgna, które są stosowane przez współczesnych Indian do wytwarzania tradycyjnych wyrobów. Drugi rodzaj to nić do plecenia cięciw łuczniczych. Oby dwie są bardzo wytrzymałe, a ich najważniejszą cechą jest nawoskowanie, co jest bardzo przydatne przy wiązaniu. Stosuje się także inne nici i sznurki, ale muszą one być nawoskowane. Wraz ze wzrostem zainteresowania tą technologią, budowniczowie zaczęli eksperymentować z nowymi materiałami, co przyczyniło się do rozwinięcia różnych sposobów budowy szkieletu.

Na chwilę obecna możemy wyróżnić następujące rozwiązania budowy szkieletu:

  • Tradycyjna – wszystkie połączenia są wiązane i kołkowane

 

fot. 1

fot. 1

fot. 1a

fot. 1a

fot. 1b

fot. 1b

  • Klejona – wszystkie połączenia są klejone
fot. 2

fot. 2

fot. 2a

fot. 2a

  • Mieszana – połączenia konstrukcyjne są częściowo wiązane i klejone
fot. 3

fot. 3

fot. 3a

fot. 3a

  • Fuselage Frame – konstrukcja szkieletu składa się z wręg wyciętych ze sklejki nadając tym samym pożądany kształt; łączenia są na klej lub wiązane
fot. 4a

fot. 4

fot. 4a

fot. 4a

  • Szkielet w pełni ze sklejki, gdzie wręgi i wzdłużniki są ze sklejki, a cała konstrukcja jest klejona
fot. 5

fot. 5

Kadłuby budowane według tej technologii są bardzo elastyczne i można nią budować nie tylko kajaki i kanu, ale również takie jednostki:

fot. 6

fot. 6

fot. 7

fot. 7

fot. 8

fot. 8

Zdjęcia – źródła:

fot. 1, 1a, 1b

http://alexandchristine.smugmug.com/Kayaking/Building-the-Cape-Falcon-F1/i-Gt4vGbw

fot. 2

http://4.bp.blogspot.com/-QS7WPtY2jCU/UnLvY77LXOI/AAAAAAAAAHg/Xs_0irKX3ms/s1600/canoe+analope+lake+021.JPG

fot. 2a

https://roeboats.files.wordpress.com/2011/11/310915_10150410756127429_778587428_10031621_961654961_n.jpg

fot. 3

http://lightweightboatbuilding.com/images/arrow/36.jpg

fot. 3a

http://capefalconkayak.com/jw10.jpg

fot. 4

http://kudzucraft.kudzupatch.com/designs/longshot/development/ls10.jpg

fot. 4a

http://lumberjocks.com/assets/pictures/projects/432049.jpg

fot. 5

www.hobbo.net/foto/cms/sof/sof6.jpg

fot. 6

http://skinboat.jalbum.net/The%20Skin%20Boat%20School%20Galleries/Hybrid/slides/skin%20on%20frame%20surf.JPG

fot. 7

http://skinboat.jalbum.net/The%20Skin%20Boat%20School%20Galleries/Hybrid/slides/IMGP0774.JPG

fot. 8

Tags: skin on frame

Category: Budowa jachtu, Porady, Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates