Salmo

| 03/01/2012 | 4 Komentarzy

Salmo 15-S to prosta w budowie łódź żaglowa do budowy metodą szycia i sklejania ze sklejki wodoodpornej 8 i 10 mm. Kadłub warto oblaminować od zewnątrz dna kadłuba żywicą epoksydową zbrojoną tkaniną szklaną, co powoduje wzrost wytrzymałości kadłuba; zabieg ten ma też oczywiście wpływ na trwałości konstrukcji, minimalizując przy tym niezbędne zabiegi konserwacyjne.

 

Projekt nawiązuje do tradycyjnych łodzi z północnocno-zachodniej Europy, szczególnie z rejonu Bretonii. Łódź jest stosunkowo pojemna i stabilna. Wysoka burta i stałe komory wypornościowe na dziobie i rufie o łącznej objętości 290 litrów zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo. Odpowiednio wyposażona łódź – tent, silnik przyczepny – może służyć nawet do dłuższej turystyki. Podniesienie tylnej podłogi do poziomu ławek tworzy wygodne miejsce do spania (pod tentem) dla 2 dorosłych osób. Bryzgoszczelny bagażnik dziobowy ma pojemność ok. 230 litrów.

Na wolnostojącym, sosnowym, klejonym maszcie stawiany jest lugrowy żagiel, dodatkowo do napędu łodzi można użyć wioseł szalupowych. Większość elementów zabudowy kadłuba jest komputerowo wycinana ze sklejki, co znacznie przyspiesza budowę. Ciekawie rozwiązana jest stała płetwa sterowa, podnoszona i opuszczana wzdłuż osi obrotu. Salmo 15-S może być wyposażony w silnik przyczepny mocowany na pawęży, o mocy około 3,5 KM.

Dane techniczne:

długość całkowita – 4,66 m

szerokość całkowita – 1,63 m

zanurzenie – 0,18 / 0,9 m

powierzchnia żagla – 9,5 m2

wyporność  320 kG

załoga – 1-4 osób

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aartykuł opracowany na podstawie materiałów producenta

Tags: budowa jachtu, jacht, jacht turystyczny, jachty drewniane, jachty z drewna

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (4)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Eeee tam!
    Wycinanie elementów maszyną CNC tylko nieznacznie przyspiesza budowę, pozbawia natomiast budowniczego interesującego etapu i bardzo podnosi koszty. Także wpływ oblaminowania kadłuba na jego trwałość i wytrzymałość wcale nie jest taki oczywisty. Czynność ta przysparza za to mnóstwo niewdzięcznej pracy, a niezbędne zabiegi konserwacyjne kadłuba oblaminowanego i pomalowanego bez oblaminowania są dokładnie takie same…

    • Jeśli ktoś chce budować Salmo 15 nie musi kupować zestawu elementów. Może nabyć samą dokumentację i będzie taniej i dłużej. Jednakże z tego co mi wiadomo (choć mogę – i chciałbym – się mylić) żaden z posiadaczy samej dokumentacji nie pochwalił się jeszcze zbudowaną jednostką. Natomiast wszyscy nabywcy zestawów zbudowali (lub kończą budowę) łódki.
      Oblaminowanie dna od zewnątrz (nie całego kadłuba) jest jedynie zalecane. Ale ja uważam, że warto.
      Pozdrawiam

  2. Grzesław says:

    Piękna łodka – dwa pytania:
    1) czy ożaglowania lugrowe pozwoli swobodnie pływać na mniejszych/węższych zbiornikach?
    2) jak trudna jest sama budowa? Czy nadaje się “na pierwszy ogień”?
    Pozdrawiam

  3. Andrzej Książyk says:

    Odpowiadam
    Ad. 1 – tak, bez problemu, to “normalnie” halsująca łódka
    Ad. 2 – tak, nadaje się na “pierwszy ogień” szczególnie przy budowie z zestawu. W razie czego można liczyć na moją pomoc

    W lipcu tego roku 2 łodzie typu Salmo 15-S odbyły rejs wzdłuż wybrzeża Norwegii z Trondheim do Lofotów (czyli przekraczając koło podbiegunowe”. Załogi 1-2 osobowe. Informacje i zdjęcia na fejsbuku ;-)podaję link:

    http://www.facebook.com/DinghyPolarExpedition2012?bookmark_t=page

    Pozdrawiam

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates