Rambler
Autor: Stefan Ekner
Rambler został zaprojektowany przez Jacka Holta w roku 1955 na zlecenie miesięcznika “Yachting World”. Jego konstrukcje były bardzo popularne w Polsce. Na naszych akwenach roiło się niegdyś od zaprojektowanych przez niego Cadetów i wybitnie wyścigowych Hornetów z charakterystyczną wysuwana deską do balastowania.
Ramblera można było zbudować sobie samemu, wybierając jedną z licznych wersji – bezkabinowa mieczówka, mieczówka z podnoszonym nad kabiną daszkiem, mieczówka z kabiną, kabinowy jacht balastowo-mieczowy czy wreszcie czysty klier. W Polsce najbardziej rozpowszechniła się wersja balastowo-mieczowa, choć spotykało się na Mazurach inne odmiany, np. kabinową mieczówkę EPIKUR, czy balastowy OLIGOS.
Jacht ma kadłub typu skipjack. Według oryginalnej dokumentacji szkielet o konstrukcji wzdłużnikowej poszywała sklejka o grubości 6 mm; dach kabiny kryty był wąskimi klepkami. W Polsce jacht ulegał wielu modernizacjom, których głównym celem było uproszczenie budowy. Dążenie do obniżania czasochłonności doprowadziło do powstania co najmniej dwóch odmian dokumentacji (a więc i dwóch serii jachtów). Jednak w moim przekonaniu najpiękniejsze były te oryginalne, budowane w Warszawie przez Pana Horbaczewskiego. Miałem Ramblera w wersji z krótką, przeszkloną z przodu kabinką, sięgającą cęg – nazwijmy go Mk 3. Jednostka znakomita (jak wszystkie Ramblery) – dzielna, szybka – wspominam ją niezwykle mile.
Wersja druga była jakby stanem pośrednim. W widoku z góry kabina miała jeszcze kształt zbliżony do paraboli, jednak okna były już cięte po liniach prostych, nie było owej charakterystycznej siodłowatości pokładu, która dodaje każdemu właściwie kadłubowi lekkości.
Zdjęcia z pierwszej połowy lat 80. przedstawiają Ramblera, który wyszedł spod ręki Pana Horbaczewskiego – jest on sygnowany “numerem seryjnym” 24. Zdjęcia “na kobyłkach” to stan sprzed remontu, zaraz po okupieniu jachtu z warszawskiego YKP-u; pozostałe to “sielankowe” obrazki z wakacji już na pięknie odrestaurowanym jachcie.
długość 5,17 m
szerokość 1,9 m
zanurzenie min.* 0,45 m
pow. ożagl. 14 m2
* wersja balastowo-mieczowa
fot. Tomasz Skawiński/DRAKKAR
rys. Stefan Ekner
Category: Spis treści, Technika
Jacht jest fantastyczny. Może ktoś wie gdzie zdobyć plany jachtu.