Pionier z Wejherowa
Autor: Jerzy Puszyński
Czas jakiś temu ukazał się artykuł o łodzi Pionier, zaprojektowanej podczas wojny przez Juliusza Sieradzkiego i budowanej w okupowanej Warszawie. W roku 1959 zbudowaliśmy z bratem taką właśnie łódź. Budowa prowadzona była w Wejherowie w pomieszczeniu udostępnionym przez zakład pracy i trwała przez cztery wiosenno-letnie miesiące – od kwietnia do lipca. W stosunku do oryginalnego projektu wprowadziliśmy kilka zmian. Przede wszystkim poszerzyliśmy nieco pawęż i zainstalowaliśmy metalowy rumpel zamiast rogatnicy. Kolejne odstępstwo to wantowniki umieszczone za masztem, a więc wanty odchylone są ku rufie tak, jak w konstrukcjach dzisiejszych oraz podwójny, a nie pojedynczy jumpsaling. Również dno zamiast z desek zostało wykonane ze sklejki grubości 6 mm. Niestety, okazało się za mało sztywne i było z tym potem trochę kłopotów. Pozostałe elementy kadłuba, drzewce, żagle (oczywiście bawełniane) oraz olinowanie ruchome, wykonaliśmy zgodnie z dokumentacją.
Łódź pływała po Mazurach, przebyła szlak do Górek Zachodnich pod Gdańskiem, Kanał Elbląsko-Ostródzki z historycznymi pochylniami, żeglowała także po Jezioraku. Na jednym ze zdjęć widoczny jest popularny wtedy, kajakowy silnik “Warta” o mocy 3 KM z niespotykanym dzisiaj bardzo długim wałem śruby. Ten doskonały, ekonomiczny i niezawodny silnik produkcji Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Poznaniu służył nam niestrudzenie.
Na fotografiach pojawia się także druga łódka. Jest nią P-7 bis konstrukcji Mieczysława Plucińskiego, zbudowana amatorsko równolegle z Pionierem przez mojego kolegę Jerzego Dąbrowskiego, również w Wejherowie.
fot. Andrzej i Jerzy Puszyńscy
Category: Spis treści, Na wiatr, Technika
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.