P-61, nieznany punt Plucińskiego

W bezkresnym oceanie żeglarskich szpargałów znalazłem taką oto reklamówkę. Jest na niej nieznany mi do tej pory punt P-61 narysowany prawdopodobnie przez Mieczysława Plucińskiego. Sugeruje to znaczek złożony z litery “P” z charakterystycznymi skrzydełkami, jakim posługiwał się konstruktor przy oznaczaniu typów projektowanych przez siebie łodzi. Na rysunku nie ma jednak żadnego nazwiska. Co ciekawe, informacji o takiej łódce nie znalazłem ani w starych rocznikach “Żagli”, ani w katalogu biura projektów “Szkutnik” Norberta Patalasa, które dysponuje dokumentacjami Plucińskiego, ani nawet w “Polskich jachtach” Jerzego Saleckiego, gdzie znaleźć można także opisy konstrukcji, o których ich twórcy zaledwie pomyśleli.

P-61 bardzo przypomina inny jednożaglowy punt Plucińskiego o symbolu P-51, jest jednak krótszy od niego o dwadzieścia centymetrów, nieco szerszy i ma w grocie pół metra kwadratowego mniej. Reklamówka datowana jest na 1965 rok, podczas gdy P-51 narysowany został w roku 1956, a więc całe dziewięć lat wcześniej. Czy w ogóle powstała dokumentacja do budowy tej łodzi, nie mówiąc już o prototypie? Może konstruktor narysował tylko projekt wstępny, by wysondować zainteresowanie skróconą wersją dobrze znanego już wtedy P-51. Jakie były powody takiej modyfikacji? Może ktoś mógłby powiedzieć coś więcej o zagadkowym puncie P-61.

Proszę jeszcze zwrócić uwagę na doskonałe obrazki, reklamujące cechy użytkowe i wszechstronność łódki, przywołujące niepowtarzalny klimat lat sześćdziesiątych.

dane techniczne:

długość całkowita 3,60 m

długość wodnicy konstrukcyjnej 2,85 m

szerokość 1,55 m

zanurzenie kadłuba 0,15 m

zanurzenie z mieczem 0,80 m

powierzchnia grota 7,0 m2

załoga 1-3 osoby

Tags: Mieczysław Pluciński, Norbert Patalas, P-61, Radosław Werszko, jacht

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (4)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Lucik says:

    witam!
    “Sam zbuduj łódź” To książka M.Plucińskiego i S.Workerta. na str. 233 znajduje się opis i zdjęcie Punta P-51 dł. Lc-3,8m na grot bermudzki 7,5m2 lub lugrowy 7,0m2 1-2osoby, natomiast po nim jest P-59 “KOCIK” konstrukcji M.Plucińskiego i N.Patalasa, o podobnym kształcie a wymiarach nieco większych Lc=4,2m. Łódka te jest 2 osobowa grot bermudzki + fok =10.0m2. Myślę, że również zasługuje na zainteresowanie. P-61 to tak jakby pomysł na łatwiejsze wykonanie i łódka dogodniejsza do transportu…
    Bardzo lubię ich pomysły – są ponadczasowe! kilka lat temu byłem bardzo zainteresowany wykonaniem P-51. w 2005r pięknego Punta widziałem na jeziorze w okolicach Trójmiasta – i pstryknąłem kilka zdjęć.
    Pozdrawiam
    Lucik M

  2. Jerzy says:

    Polecam łódeczkę P51. Stabilna, stosunkowo lekka, do przeniesienia w 2 osoby. P61 jest prawdopodobnie usprawnioną wersją P51. Posiada w części dziobowej komorę wodoszczelną, której P51 nie posiadała. Takiej komory zawsze mi trochę brakowało. P51 jest konstrukcją bardzo stabilną na wodzie i przy okazji dosyć szybką. Wygląda na to że P61 może sprawować się na wodzie nawet nieco lepiej. Dodatkowe 4 uchwyty również usprawniają przenoszenie łodzi. Jeśli nie istnieje dokumentacja P61, to mimo wszystko polecam P51 w wykonaniu z dodatkową komorą wodoszczelną w dziobowej części -tego mi brakowało w P51. Ta łódź nie wywraca nawet przy silnych przechyłach.
    Pozdrawiam -Jerzy

  3. Kamil says:

    Witam ja posiadam plany budowy P-59 z 1963roku , sprzedam nie drogo .

  4. Krzysztof says:

    Witam, zbudowałem tego punta w 1983r.i posiałem dokumentację a mam ochotę zbudować tę łódż jeszcze raz z sentymentu.Chętnie kupię dokumentację-proszę o kontakt…

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates