niezwykła klasa Moth
Autor: Radosław Werszko
Wszystko zaczęło się w 1928 roku, w nadmorskiej osadzie Inverloch, odległej o 130 km od Melbourne, gdzie Len Morris zbudował otaklowanego jako ket, płaskodennego punta, którego na cześć swojej żony nazwał OLIVE. Miał on jedenaście stóp długości (3,35 m), a grot mierzył 80 stóp kwadratowych powierzchni (7,4 m2). Wkrótce powstały dwie kolejne łodzie, sformułowano przepisy klasowe, a klasę nazwano od miejsca jej pochodzenia i długości Inverloch Eleven.
Pięć lat później, w 1933 roku, amerykańskie czasopismo żeglarskie “Rudder” opublikowało artykuł, jak zbudować łódkę nowej klasy Moth (ang. ćma). Ku zdziwieniu Australijczyków, przepisy tej klasy bardzo przypominały ich jedenastkę z Inverloch. Pomimo oburzenia, zdając sobie sprawę z oddalenia i dominującej pozycji Stanów Zjednoczonych w żeglarstwie w tamtych czasach, Australijczycy przyjęli także u siebie nazwę Moth i amerykańską wersję przepisów klasowych. W ten sposób klasa stała się międzynarodową.
Wojna zahamowała rozwój klasy, jednak po jej zakończeniu i w latach pięćdziesiątych nastąpił wzrost liczebności floty i jej rozprzestrzenienie się na inne kraje, także europejskie, gdzie w 1960 roku powstała Europe Moth, przekształcona potem w dobrze znaną dzisiaj monotypową klasę Europa projektu Belga, Aloisa Rolanda. Oryginalna Moth nie zanikła jednak i nie krępowana regułami monotypu rozwija się do dzisiaj.
Obecnie Moth jest wysokowyczynową, jednoosobową klasą ograniczoną o bardzo mało restrykcyjnych przepisach, dających konstruktorom i budującym pełną swobodę w innowacjach i tworzeniu coraz szybszych łodzi, a tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest pomysłowość i bariera zręczności podczas pływania. Nic więc dziwnego, że Moth przyciąga dzisiaj szalonych ludzi z otwartymi głowami, dla których nie ma rzeczy niemożliwych.
Najważniejsze ograniczenia klasowe:
długość całkowita 3,355 m
szerokość 2,250 m
maksymalna długość liku przedniego grota 5,185 m
maksymalna długość masztu 6,250 m
powierzchnia grota 8 m2
masa kadłuba bez ograniczeń, zwykle 10-20 kg
zabronione są trapezy i deski do balastowania
Więcej informacji o klasie:
www.moth-sailing.org
www.bloodaxeboats.co.uk
www.moth.asn.au
Category: Spis treści, Technika, Budowa jachtu
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.