niezwykła klasa Moth

Autor: Radosław Werszko

Wszystko zaczęło się w 1928 roku, w nadmorskiej osadzie Inverloch, odległej o 130 km od Melbourne, gdzie Len Morris zbudował otaklowanego jako ket, płaskodennego punta, którego na cześć swojej żony nazwał OLIVE. Miał on jedenaście stóp długości (3,35 m), a grot mierzył 80 stóp kwadratowych powierzchni (7,4 m2). Wkrótce powstały dwie kolejne łodzie, sformułowano przepisy klasowe, a klasę nazwano od miejsca jej pochodzenia i długości Inverloch Eleven.

Pięć lat później, w 1933 roku, amerykańskie czasopismo żeglarskie “Rudder” opublikowało artykuł, jak zbudować łódkę nowej klasy Moth (ang. ćma). Ku zdziwieniu Australijczyków, przepisy tej klasy bardzo przypominały ich jedenastkę z Inverloch. Pomimo oburzenia, zdając sobie sprawę z oddalenia i dominującej pozycji Stanów Zjednoczonych w żeglarstwie w tamtych czasach, Australijczycy przyjęli także u siebie nazwę Moth i amerykańską wersję przepisów klasowych. W ten sposób klasa stała się międzynarodową.

 

Wojna zahamowała rozwój klasy, jednak po jej zakończeniu i w latach pięćdziesiątych nastąpił wzrost liczebności floty i jej rozprzestrzenienie się na inne kraje, także europejskie, gdzie w 1960 roku powstała Europe Moth, przekształcona potem w dobrze znaną dzisiaj monotypową klasę Europa projektu Belga, Aloisa Rolanda. Oryginalna Moth nie zanikła jednak i nie krępowana regułami monotypu rozwija się do dzisiaj.

Obecnie Moth jest wysokowyczynową, jednoosobową klasą ograniczoną o bardzo mało restrykcyjnych przepisach, dających konstruktorom i budującym pełną swobodę w innowacjach i tworzeniu coraz szybszych łodzi, a tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest pomysłowość i bariera zręczności podczas pływania. Nic więc dziwnego, że Moth przyciąga dzisiaj szalonych ludzi z otwartymi głowami, dla których nie ma rzeczy niemożliwych.

Najważniejsze ograniczenia klasowe:

długość całkowita 3,355 m

szerokość 2,250 m

maksymalna długość liku przedniego grota 5,185 m

maksymalna długość masztu 6,250 m

powierzchnia grota 8 m2

masa kadłuba bez ograniczeń, zwykle 10-20 kg

zabronione są trapezy i deski do balastowania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej informacji o klasie:

www.moth-sailing.org
www.bloodaxeboats.co.uk
www.moth.asn.au

Tags: jacht, jacht regatowy, klasa moth, klasa regatowa, moth

Category: Budowa jachtu, Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates