“nauka jazdy” Grand Tourist
Autor: Jacek Centkowski
C-680 wyróżnia się długim (2,3m) wygodnym samoodpływowym kokpitem i średniej wielkości pokładówką, przykrywającą kabinę mieszkalną dającą minimum wygód 4-5-osobowej załodze (koje, kuchenka, zlew, oświetlenie, WC). Od strony rufy kokpit zamyka niska przegroda, za którą znajduje się platforma mieszcząca podstawę steru, uchwyt silnika przyczepnego i drabinkę rufową. Długie ławy i osłony kokpitu są ergonomicznie wyprofilowane, co pozwala na wygodne balastowanie całej załodze. Wzdłuż naroży ław kokpitu zamocowano rury aluminiowe, służące jako uchwyty i oparcia nóg załodze balastującej na osłonach kokpitu.
Kadłub, pokład, wkładka wewnętrzna i inne elementy skorupowe wykonane są z laminatu poliestrowo-szklanego na bazie zwykłych żywic konstrukcyjnych i zbrojenia szklanego w postaci maty i tkaniny rowingowej. Monolityczna skorupa kadłuba usztywniona jest przez laminatowy ruszt denny i dużą, jednoczęściową wkładkę wewnętrzną. Wkładka wewnętrzna determinuje całe rozplanowanie wnętrza jachtu (bagażniki, koje, bakisty, schowki, szafki kuchenne, zlew, WC). Skorupa pokładu ma konstrukcję mieszaną – monolityczną i przekładkową (rdzeń z pianki PCW i włókniny Firet-Coremat). Balast – w postaci płaskiego odlewu żeliwnego, wklejony pod podłogą kabiny. Profilowany miecz i ster są laminatowe.
W części dziobowej kadłuba trójkątna koja dla 2-3 osób; w części środkowej – pilers z obrotowym, podnoszonym i zdejmowanym stolikiem; na burtach szafki (kuchenna i zlewozmywakowa). Pod materacem koi dziobowej wnęka na toaletę chemiczną i miska bagażnika. Nad koją szafka ubraniowa i komora kotwiczna. Koje na obu burtach są częściowo wsunięte pod ławy kokpitowe. Pod materacami – obszerne schowki, a na burtach kabiny długie półki. W części rufowej kadłuba obszerne bakisty-bagażniki dostępne od strony kokpitu. Pod kokpitem, po obu stronach skrzynki mieczowej, podłużne schowki – jeden na wiosła, drugi mieści wąską, długą szufladę. Kabina wykończona jest laminatową podsufitką z dekoracyjnymi wstawkami, a burty kabiny wyklejone są sztuczną wykładziną. W standardowym wykonaniu materace koi obszyte są praktycznym w użytkowaniu, wodoodpornym skajem. Wnętrze jachtu urozmaicają elementy z dekoracyjnej sklejki. Skrzynka mieczowa schowana częściowo pod kokpitem, nie zajmuje cennego miejsca w kabinie. Oś obrotu miecza znajduje się nad powierzchnią wody, co eliminuje przecieki.
Jacht ma ożaglowanie typu slup 7/8 o łącznej powierzchni żagli podstawowych 22,5 m2 (23 m2 – wersja z fokiem klasycznym). Wyposażenie dodatkowe stanowi niesymetryczny spinaker (genaker) 32 m2, stawiany z wysuwanego bukszprytu. Maszt zamocowany w niskim jarzmie, przystosowany jest do kładzenia i stawiania przy pomocy rurowego wytyku i talii sztagowej. Olinowanie masztu klasyczne 7/8, 2 pary want, sztag i achtersztag z napinaczem do wyginania masztu. W wersji podstawowej fok prowadzony jest na poprzecznej prowadnicy i wybierany pojedynczym szotem. W wersji klasycznej fok wybierany 2 szotami, prowadzonymi przez bloczki na krótkich szynach na bokach pokładówki. Fok może być także wyposażony w roler. Grot wyposażony w dwustopniowe refowanie przy pomocy obsługiwanych z kokpitu refszkentli. Bukszpryt wysuwany jest linką obsługiwaną z kokpitu i chowany samoczynnie napinaczem gumowym. W wersji podstawowej szoty spinakera prowadzone są przez bloczki na koszach rufowych i wybierane na kabestanach fałowo-szotowych na pokładówce. W bogatszej wersji dodatkowe kabestany i knagi szczękowe mogą być zamontowane na osłonach kokpitu. Fały prowadzone przez bloczki w jarzmie masztu i bloczki zwrotne na pokładówce blokowane są na stoperach, a refliny grota na knagach rowkowych. Fał miecza z linki włókiennej blokowany na knadze rowkowej w kokpicie. Na dziobie i rufie zamocowano 4 knagi, a wokół pokładu kosze i stójki dla linki relingowej i taśmy stilonowej w rejonie kokpitu.
Jacht może być wykonywany jako niezatapialny, ponieważ przestrzeń do “wypieniania” jest większa od wymaganej, do zapewnienia pływalności i stateczności awaryjnej jachtu z załogą i bagażem. Jacht przechylony do 900 podnosi się z 30 kilogramami zawieszonymi na topie masztu.
dane techniczne:
długość 6,76 m
szerokość 2,54 m
zanurzenie 0,30/1,45 m
wyporność 1350 kG
pow. żagli 23 m2
konstruktor Jacek Centkowski
rys. Jacek Centkowski
Category: Spis treści, Technika
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.