Merlin Rocket

Prototypowa łódka KATE istnieje do dzisiaj. Odbudował ją niedawno Allen Mervyn przywracając dawny blask.

Prototypowa łódka KATE istnieje do dzisiaj. Odbudował ją niedawno Allen Mervyn przywracając dawny blask.

W styczniu 1946 roku odbyło się wodowanie nowej łodzi, zaprojektowanej przez Jacka Holta na zlecenie ośmioosobowej grupy żeglarzy jednego z londyńskich klubów zlokalizowanych nad Tamizą. Łódkę nazwano imieniem KATE, podobno przez skojarzenie z końcówką słowa „sindicate”, jak określali swoją grupę inicjatorzy budowy. KATE miała czternaście stóp długości, klinkierowy kadłub, grot i fok mierzył sto stóp kwadratowych powierzchni, był także niewielki spinaker. Wkrótce spłynęła na wodę następna, podobna łódź nazwana MERLIN.

Niemal równocześnie, w Nottingham leżącym na północ od Londynu, budowane były w szkutni Wyche & Coppock mieczówki Rocket – nieco węższe przy tej samej długości, lżejsze i z większą powierzchnią żagli. Oba typy były jednak na tyle podobne, że po burzliwych dyskusjach doszło w kwietniu 1951 roku do połączenia i powołania klasy Merlin Rocket. Wkrótce także zastąpiono zbijane gwoździami klepkowe kadłuby z jesionowymi wręgami nowocześniejszą konstrukcją z pasów sklejki łączonych pomiędzy sobą za pomocą kleju. Nieco później, w 1959 roku, bawełniane żagle zastąpiono dakronowymi i w tym samym mniej więcej czasie rozpoczęto eksperymenty z aluminiowymi masztami. Łodzie stawały się także coraz szersze, co ostatecznie doprowadziło do konieczności wprowadzenia ograniczenia, dla zapewnienia możliwości ich holowania zgodnego z przepisami drogowymi. Kolejna innowacja, to wprowadzenie rękawa dla spinakera, który bardzo ułatwił stawianie i zrzucanie tego żagla.

W roku 1972 próbowano wprowadzić dla obniżenia kosztów budowy uproszczony kształt kadłuba z jedynie czterech pasów sklejki, ale ten pomysł nie zyskał aprobaty żeglarzy i został zarzucony. Bardzo istotna zmiana w przepisach klasy miała miejsce w 1980 roku, kiedy dopuszczono konstrukcję przekładkową z laminatu. Zaczęły powstawać kadłuby lżejsze, mocniejsze i mniej kłopotliwe w utrzymaniu. Łodzie plastikowe nie wyparły jednak sklejkowych, które w rękach przyzwyczajonych do tradycji Brytyjczyków pływają do dzisiaj, a aktualna moda na łódki drewniane podnosi jeszcze ich wartość.

 

 

 

dane techniczne:

długość całkowita   4,27 m
szerokość   2,2 m
masa kadłuba   98 kg
grot i fok   10 m2
spinaker   8 m2
załoga   2 osoby

 

 

 

 

 

Pływają zarówno łódki wykonane z laminatu...

Pływają zarówno łódki wykonane z laminatu...

... jak i drewniane

... jak i drewniane

 

 

 

 

 

 

 

 

Zima na Wyspach Brytyjskich nigdy nie była przeszkodą w pływaniu (1962/63)

Zima na Wyspach Brytyjskich nigdy nie była przeszkodą w pływaniu (1962/63)

Fotografie zaczerpnięto z The Merlin Rocket Association oraz Ranelagh Sailing Club

Tags: jacht regatowy, jachty, jachty drewniane, jachty z drewna, klasa regatowa

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates