Merlin Rocket

Prototypowa łódka KATE istnieje do dzisiaj. Odbudował ją niedawno Allen Mervyn przywracając dawny blask.
W styczniu 1946 roku odbyło się wodowanie nowej łodzi, zaprojektowanej przez Jacka Holta na zlecenie ośmioosobowej grupy żeglarzy jednego z londyńskich klubów zlokalizowanych nad Tamizą. Łódkę nazwano imieniem KATE, podobno przez skojarzenie z końcówką słowa „sindicate”, jak określali swoją grupę inicjatorzy budowy. KATE miała czternaście stóp długości, klinkierowy kadłub, grot i fok mierzył sto stóp kwadratowych powierzchni, był także niewielki spinaker. Wkrótce spłynęła na wodę następna, podobna łódź nazwana MERLIN.
Niemal równocześnie, w Nottingham leżącym na północ od Londynu, budowane były w szkutni Wyche & Coppock mieczówki Rocket – nieco węższe przy tej samej długości, lżejsze i z większą powierzchnią żagli. Oba typy były jednak na tyle podobne, że po burzliwych dyskusjach doszło w kwietniu 1951 roku do połączenia i powołania klasy Merlin Rocket. Wkrótce także zastąpiono zbijane gwoździami klepkowe kadłuby z jesionowymi wręgami nowocześniejszą konstrukcją z pasów sklejki łączonych pomiędzy sobą za pomocą kleju. Nieco później, w 1959 roku, bawełniane żagle zastąpiono dakronowymi i w tym samym mniej więcej czasie rozpoczęto eksperymenty z aluminiowymi masztami. Łodzie stawały się także coraz szersze, co ostatecznie doprowadziło do konieczności wprowadzenia ograniczenia, dla zapewnienia możliwości ich holowania zgodnego z przepisami drogowymi. Kolejna innowacja, to wprowadzenie rękawa dla spinakera, który bardzo ułatwił stawianie i zrzucanie tego żagla.
W roku 1972 próbowano wprowadzić dla obniżenia kosztów budowy uproszczony kształt kadłuba z jedynie czterech pasów sklejki, ale ten pomysł nie zyskał aprobaty żeglarzy i został zarzucony. Bardzo istotna zmiana w przepisach klasy miała miejsce w 1980 roku, kiedy dopuszczono konstrukcję przekładkową z laminatu. Zaczęły powstawać kadłuby lżejsze, mocniejsze i mniej kłopotliwe w utrzymaniu. Łodzie plastikowe nie wyparły jednak sklejkowych, które w rękach przyzwyczajonych do tradycji Brytyjczyków pływają do dzisiaj, a aktualna moda na łódki drewniane podnosi jeszcze ich wartość.
długość całkowita 4,27 m
szerokość 2,2 m
masa kadłuba 98 kg
grot i fok 10 m2
spinaker 8 m2
załoga 2 osoby
Fotografie zaczerpnięto z The Merlin Rocket Association oraz Ranelagh Sailing Club
Category: Spis treści, Technika
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.