Laguna – rodzinny “minivan”
W dzisiejszych czasach wyprodukowanie jachtu staje się coraz droższe, a klient oczekuje jachtów coraz większych i wygodniejszych, za które nie chce znacznie więcej płacić. Takim wzrastającym potrzebom stara się sprostać Stocznia Jachtowa „Sułkowski” z Radomia.
Laguna to nowoczesna jednostka turystyczna, w której położono nacisk na bezpieczeństwo, wygodę, łatwość obsługi oraz koszty produkcji. Podczas budowy Laguny wykorzystano 25-letnie doświadczenie stoczni Jerzego Sułkowskiego i regatowe projektanta. Wzięto też pod uwagę wiele uwag właścicieli największych firm czarterowych w Polsce. Głównym źródłem oszczędności są tu same wymiary jachtu, w którego wnętrzu został zrealizowany „program hotelowy” z większych jednostek. Nowoczesna bryła szerokiego kadłuba z prawie pionowym dziobem i pękatymi burtami pozwoliła wygospodarować we wnętrzu wystarczająco dużo miejsca nawet dla 6-7 osób. Znajdzie się tam obszerny przedział sanitarny, kambuz z kuchenką i zlewem oraz stół umożliwiający wspólne spożycie posiłku całej załodze. Wysokość we wnętrzu (ok. 183 cm) z pewnością zadowoli wielu żeglarzy. „Rekordową” wysokość (min. 60 cm) uzyskano nad poprzeczną koją podkokpitową, na której wyśpi się nawet 2-metrowy żeglarz. Obszerne jaskółki, schowki za oparciami i bakisty pod kojami pozwolą na zaształowanie rzeczy osobistych licznej załogi.
Lagunę będzie można prowadzić pod pełnymi żaglami przy silniejszym wietrze i niewiele będzie miejsc na Mazurach, w których nie dobije do brzegu. Połączenie kształtów kadłuba i masy balastu w dnie gwarantuje, że Laguna spełni bardzo rygorystyczne kryteria bezpieczeństwa. Szczególny nacisk położono na łatwość prowadzenia jednostki w trudnych warunkach i „ciasnych” manewrach. Zapewni to odpowiednie umiejscowienie środka wyporu, położenie balastu oraz wyjątkowo duże płetwy. Plażowy pokład z pewnością zostanie doceniony przez płeć piękną, a częściowo otwarta rufa i trap na dziobie będą ułatwiały komunikację z lądem. Na rufie znajdują się bakisty i obszerny achterpik, który może być przerobiony na studzienkę silnika. Dla żeglarzy preferujących silnik zaburtowy przewidziane jest specjalnie przetłoczenie pod pantograf i stopień na stopy „maszynisty”.
Osprzęt i takielunek to kolejne źródło oszczędności. Na niezbyt wysokim maszcie postawiono umiarkowanej wielkości żagle. Dzięki właściwym proporcjom będą wystarczającym napędem dla szybkiego i nowoczesnego kadłuba. Niski maszt to także wygoda podczas częstego kładzenia i stawiania mazurskim szlaku. Wszystkie liny łącznie z kotwiczną będą sprowadzone dla wygody do kokpitu. W kokpicie znajdziemy specjalne gniazdo na rozkładany stolik portowy i ewentualny barek. Roler na sztywnym sztagu, Lazy Jack i patent do kładzenia masztu podkreślają rodzinny charakter jednostki.
dane techniczne (w nawiasie wersja czarterowa):
długość 7,30 m
szerokość 2,74 m
zanurzenie 0,32/1,52 m
masa jachtu 1600 kg
masa balastu 410+90 kg
wysokość masztu 9 m (8,5 m)
fok 13,4 m2 (12,4 m2)
grot 15,5 m2 (14,5 m2)
projektant Wojciech Spisak
rys. Stefan Ekner
Category: Spis treści, Technika
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.