Kumka IV – historii ciąg dalszy

| 17/11/2011 | 0 Komentarzy

Autor: Stefan Ekner

Kadłub jachtu KUMKA IV

Kadłub jachtu KUMKA IV

W czasie wojny jednostka była eksploatowana przez Niemców. Podziurawiony przez odłamki w czasie wysadzania nabrzeży w Gdyni, kadłub KUMKI IV kupił w 1948 roku doskonale dziś znany konstruktor jachtów, Zbigniew Milewski i jego dwaj koledzy. Jednostka została wyremontowana (zmieniono m.in. takielunek) i pod nazwą SMYK pływała po Bałtyku do roku 1950. Obawiając się ucieczek żeglarzy, komunistyczne władze wprowadziły zakaz wypływania jachtami na morze. SMYK został więc sprzedany do Giżycka. Po 50 latach były pracownik Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Mirosław Kuklik odnalazł jacht w Białymstoku. Został on przekazany do muzeum. Po OPTY i DALI, KUMKA IV jest trzecim historycznym jachtem w zbiorach CMM. Jednostka zostanie odrestaurowana. Zadania tego podjęła się Stocznia “Żuławy” z Piaskowic koło Ostaszewa.

Materiał powstał dzięki uprzejmości Jacka Sieńskiego z “Dziennika Bałtyckiego”.

 

 

Rysunek wykonany na podstawie książki Jerzego Saleckiego - ilustracja w książce pochodzi najprawdopodobniej z 1969 roku i przedstawia jacht po zmianie takielunku stałego w 1949 roku.

Rysunek wykonany na podstawie książki Jerzego Saleckiego - ilustracja w książce pochodzi najprawdopodobniej z 1969 roku i przedstawia jacht po zmianie takielunku stałego w 1949 roku.

fot. Andrzej Połomski/”Dziennik Bałtycki”

rys. Stefan Ekner

Tags: Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Kumka IV, Tadeusz Sołtyk, jacht, jacht stalowy

Category: Spis treści, Na wiatr, Technika, Mesa

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates