historia wyprawy jachtu SMOK… część 1

…na wody północne Zalewu Szczecińskiego i morza przyległe

Latem tego roku odbyłem wakacyjny rejs rodzinny na wodach Zalewu Szczecińskiego. Nie było w tym nic niezwykłego i nie spodziewam się z tego powodu ani nagrody Rejs Roku ani Srebrnego Sekstantu. Poniżej przedstawiam kilka informacji i refleksji dotyczących akwenu, portów i całości doznań. Być może informacje te ułatwią czytelnikowi podjęcie decyzji o sposobie spędzenia następnych wakacji.

Jacht

SMOK to sześcioletni jacht typu Mikro Polo

SMOK to sześcioletni jacht typu Mikro Polo

SMOK to sześcioletni jacht typu Mikro Polo, (długość 5,5 m) konstrukcji spółki Centkowski-Młynarczyk. Łódka była zbudowana całkowicie amatorsko, przy dalekich odstępstwach od dokumentacji, obejmujących sklejkową niestandardową zabudowę wnętrza, nietypowy ster, miecz, przebudowany i podniesiony kokpit, brak okien, inne zamknięcia. Jacht posiada ok. 200 kg balastu wewnętrznego i lekki miecz obrotowy. Zapewnia ograniczony komfort dla czterech zżytych osób oraz wspaniałe doznania żeglarskie. Zwyczajowo transportowany jest na przyczepie podłodziowej za autem osobowym (obowiązkowo jakiś Citroen). Wyposażenie dodatkowe to roler foka, relingi, silnik przyczepny 8 KM, plastikowy amerykański kompas o średnicy ok. 40 mm.

Załoga

Czteroosobowa smocza załoga to skipper/kucharz – j.st.m, jego żona – st.j, córka lat 15 i syn 12 – bosman jachtu. Wspólne doświadczenia to pływania na Mazurach, Jezioraku, Drawsku, Sławie, Morzu Jońskim i dawno, dawno temu na Zalewie Szczecińskim.

Część smoczej załogi: syn - bosman jachtu, córk, żona

Część smoczej załogi: syn - bosman jachtu, córk, żona

Motyw

Pierwszy raz pomysł wyprawy na Zalew pojawił się dwa lata temu, gdy jechaliśmy ze SMOKIEM na Jezioro Drawskie. Ponętna dla Wrocławian jest odległość do Szczecina – ok. 370 km, podczas gdy następne akweny to ok. 500 km na Jeziorak i ponad 600 na Mazury. Z drugiej strony, jacht wiosną i jesienią stoi na Jeziorze Sławskim, a stamtąd to już tylko ok. 250 km jazdy z przyczepą.
Akwen “ciągnął” mnie również ze względu na sentymenty. W Trzebieży uczyłem się żeglowania – 21 lat temu kurs na st.j, 20 lat temu pierwszy rejs morski na ŚMIAŁYM, potem pierwsze samodzielne prowadzenie rejsu, potem “manewrówka” na morskiego…  Ostateczna decyzja została podjęta na dziesięć dni przed wyjazdem.

Przygotowania

Oprócz zwyczajnego przygotowania łodzi do sezonu konieczne było zgromadzenie wiedzy o wymaganiach formalnych dla łodzi na akwenie oraz zgromadzenie wyposażenia. Zadzwoniłem do COŻ w Trzebieży i otrzymałem bardzo istotną, kompetentną  informację umożliwiającą wyruszenie na Zalew. Podstawowym dokumentem regulującym jasno, co musi spełniać jacht, aby pływał po Zalewie obejmuje Zarządzenie Dyrektora SUM-u nr 3 z dnia 7 czerwca 2002 roku, w którym na trzech stronach przedstawiono wymagania Urzędu dotyczące wyposażenie łodzi i ich dopuszczane typy.

Wymienione środki ratunkowe, mapy i pomoce nawigacyjne były dostępne w sklepach żeglarskich w Szczecinie nad Dąbiem oraz w wydawnictwie “Aquarius”. Komplet map kosztuje ok. 250 zł, pławka pomarańczowa 120 zł, koła ratunkowe (1 na dwie osoby) i kamizelki (dla każdego) muszą być oklejone taśmą odblaskową. Lista nie jest zbyt długa – są na niej jeszcze radioodbiornik, kompas, telefon komórkowy, lornetka i rożek mgłowy (trąbka kibica). Mimo ograniczonej przestrzeni na SMOKU wyposażenie nie było uciążliwe. Darowaliśmy sobie pasy bezpieczeństwa (2 szt) – na SMOKU i tak nie ma ich w co wpiąć, a w małej, wywracalnej łodzi zagrażają bezpośrednio życiu.
Rzeczone Zarządzenie (dostępne w internecie wraz z listą aprobowanych typów jachtów śródlądowych) dotyczy również wód Zatoki Pomorskiej i na wschód aż do wód zarządzanych przez Urząd Morski w Słupsku. Dalej obowiązuje bardzo podobne Zarządzenie Porządkowe Dyrektora UM w Słupsku, też o numerze 3, z dnia 8 maja 2002.

fot. Tomasz Czarniecki

 

 

Tags: Zalew Szczeciński, klasa Micro, klasa regatowa, rejs, wybrzeże Bałtyku

Category: Spis treści, Na wiatr

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates