grot w bomie

Widok od strony pięty bomu

Widok od strony pięty bomu

Na tegorocznych łódzkich targach Boatshow, firma Yacht Consult zaprezentowała system refowania grotżagla w bomie.

FoorlerBoom został skonstruowany w Danii przez Steena Kjølhede. W Polsce bomy takie produkowane są na licencji przez Yacht Consult. FurlerBoom jest wykonany z kompozytów epoksydowo szklanych; bom nie ma jednakowego przekroju na całej długości, także grubość laminatu zmienia się zależnie od długości bomu i jego sekcji (np. miejsce mocowania szotów) zgodnie ze wskazaniami wynikającymi z obliczeń wytrzymałościowych. Taki bom może być lżejszy niż bom z rolerem żagla wykonany ze standardowego profilu aluminiowego.

Nok bomu

Nok bomu

Rolowanie żagla w bomie daje większe bezpieczeństwo podczas rejsów na morzu – nikt nie musi iść na pokład i szamotać się z targanym wiatrem żaglem, aby go postawić, zrzucić czy zarefować. Fał grota i lina refująca biegną do kokpitu, co pozwala w łatwo i bezpieczne obsługiwać żagiel – wystarczy do tego jedna osoba. W śródlądowej żegludze turystycznej wszystkie urządzenia ułatwiające obsługę jachtu są mile widziane, jako że najczęściej w czasie takich eskapad brakuje wykwalifikowanej załogi.

FoorlerBoom można stosować na jachtach różnej wielkości, zarówno sródlądowych jak i morskich – można go łatwo montować do już istniejącego masztu. Bom ten może współpracować z tradycyjnym grotem – nawet pełnolistwowym – po niewielkich jego przeróbkach.

FoorlerBoom na jachie Tes 32 Dreamer

FoorlerBoom na jachie Tes 32 Dreamer

Najważniejsze zalety systemu refowania grotżagla w bomie w porównaniu z systemami refowania w maszcie to:

– montując na jachcie system rolowania grota w bomie nie podnosimy masy masztu, a w przypadku systemu rolowania w maszcie masa ta może wzrosnąć nawet o ok. 60%.

– mechanizm rolowania zamontowany jest przy pięcie bomu, co w efekcie daje stałą siłę w czasie rolowania żagla (w innych przypadkach zapotrzebowanie na siłę w trakcie rolowania rośnie).

– system ten pozwala rolować także żagle pełnolistwowe.

– w miarę refowania środek ciężkości  żagla rolowanego przemieszcza się w dół, co korzystnie wpływa na położenie środka masy całej jednostki.

fot. Yacht Consult, Krzysztof Kozerski

Tags: akcesoria jachtowe, budowa jachtu, jacht morski, jacht śródlądowy, osprzęt, osprzęt jachtowy, takielunek, wyposażenie jachtu

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates