Exploder 23 – mały trimaran oceaniczny

| 06/02/2007 | 0 Komentarzy

Exploder 23 został zaprojektowany przez Ryszarda Partyckiego. Projektując jacht zakładano trzy formy jego eksploatacji. Pierwsza to żegluga plażowa z załogą 3-4 osób na trapezach, podobnie jak na małych katamaranach typu Nacra, Hobie Cat itp. Druga forma to regaty przybrzeżne, długie etapowe lub krótkie jednodniowe z załogą 2- 3-osobową. Maksymalny czas żeglugi między portami to 2-3 dni. Trasa regat wieloetapowych może liczyć kilka tysięcy mil morskich. Trzecia forma, to długodystansowe regaty morskie i oceaniczne, jednoetapowe, z załogą 2-osobową o czasie trwania około 2 tygodni, jak np. przejście Atlantyku w strefie pasatów. Pomysłodawcą stworzenia Explodera 23 jest Wojciech Kaliski, jeden z najbardziej doświadczonych w Polsce specjalistów od żeglowania na wielokadłubowcach.

Niezwykłość i innowacyjność trimarana Exploder 23 polega m.in. na tym, że dwuosobowa załoga jest w stanie sama postawić jacht po wywrotce i kontynuować żeglugę. Umożliwia to nowatorska koncepcja oparta na zastosowaniu hydraulicznego systemu składania pływaków. System ten doskonale sprawdza się także przy transporcie jachtu na przyczepie za samochodem osobowym.

Trimaran wyposażony jest w obrotowy maszt wykonany z włókien węglowych, miecz w kadłubie głównym, 2 stery i 2 hydroskrzydła umieszczone na pływakach. Genaker i żagiel zwany code 0 stawiane są z bukszprytu. Energię elektryczną zapewniają panele baterii słonecznych.

 

Kadłuby podzielone są kilkoma grodziami wodoszczelnymi, co zapewnia niezatapialność nawet po uszkodzeniu poszycia i zalaniu którejś z sekcji. Na pawęży kadłuba głównego zamontowano luk awaryjny. W kadłubie głównym mieści się jedna stała koja na rufie, 2 miejsca siedzące pod pokładem, stół nawigacyjny i kuchenka; w pływakach i w dziobie kadłuba głównego znajdują się przestrzenie bagażowo-magazynowe.

Kadłub główny i pływaki z poszyciem przekładkowym z laminatu węglowego z rdzeniem typu “plaster miodu” z nomexu i konstrukcyjnych pianek PCV wzmacnia sieć usztywnień wzdłużnych, poprzecznych i grodzi. Dźwigary, również wykonane z włókien węglowych, składają się z części środkowej – wlaminowanej w kadłub główny i części skrajnych – wlaminowanych w pływaki. Łączone przegubowo segmenty dźwigarów umożliwiają, po wyjęciu po jednym sworzniu z każdego węzła, hydrauliczne składanie dźwigarów, co jest podstawą postawienia trimarana po wywrotce.

Rozładowanie, zmontowanie i przygotowanie jednostki do żeglugi zajmie trzem osobom około dwóch godzin. 65 metrów kwadratowych żagli (115 z genakerem) sprawi że Exploder 23 będzie w stanie rozwijać chwilowe prędkości ponad 30 węzłów. Pozwoli to na utrzymanie średniej prędkości powyżej 20 węzłów i próbę pokonania w ciągu doby bariery 500 mil, co samo w sobie jest wielkim wyzwaniem.

Dane techniczne:
długość całkowita 6,99 m
szerokość maksymalna 6,90 m
zanurzenie maksymalne 1,80 m
masa 400 – 480 kg
załoga – 2-4 osoby

powierzchnie żagli:
grot (3 refy) – 32 m2
trajsel – 6 m2
genua – 15 m2
fok (1 ref) – 10 m2
genaker – 50 m2
code 0 – 32 m2

powierzchnia żagli w żegludze na wiatr – 47 – 64 m2
powierzchnia żagli w żegludze z wiatrem – 82 m2
Jeżeli założenia projektowe potwierdzą się i jacht pomyślnie przejdzie próbę pokonania Atlantyku wiosną 2007 roku, Wojciech Kaliski i Adam Skomski pragną pójść krok dalej i zaproponować nową, nieznaną dotąd formułę w oceanicznych regatach wielokadłubowców. Pomysł polega na zorganizowaniu, wzorem Mini Transat, cyklicznych dwuosobowych regat przez Atlantyk na trimaranach o długości 7 metrów. Znacznie mniejszy – niż w przypadku dużych oceanicznych trimaranów – budżet, niezbędny do wzięcia udziału w imprezie pozwala przypuszczać, że regaty spotkają się z dużym zainteresowaniem.

Exploder 23, którego budowa właśnie się zakończyła, zostanie zaprezentowany na targach WIATR i WODA w dniach 15 – 18 lutego 2007 w Warszawie w Centrum EXPO XXI, przy ul. Prądzyńskiego 12/14.
W sobotę 17 lutego o godz. 15.00 będzie miała miejsce uroczystość chrztu jachtu.

Więcej informacji o projekcie Exploder 23 oraz o Exploder Sailing Team znajdziecie na stronie www.exploder.info

 

fot. www.exploder.info

Tags: jacht morski, trimaran, wielokadłubowce

Category: Spis treści, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates