diody LED: oszczędne (i lepsze) świecenie
Na temat oświetlenia jachtów opartego na diodach elektroluminescencyjnych LED (ang. Light Emiting Diode) pisaliśmy już w Port21.pl ponad 2 lata temu w artykule „Oszczędne świecenie”. Świat jednak ciągle idzie do przodu, a wraz z nim także technologia wytwarzania diod LED. Opisane – we wspomnianym wyżej artykule – zalety (najważniejsza to energooszczędność) tego typu oświetlenia nie straciły na aktualności, jednak najnowsze diody świecą jeszcze lepiej – mocniej i ładniej. Firma Luksar z Warszawy od niedawna produkuje lampy jachtowe, wykorzystując nowoczesne diody, emitujące światło zbliżone barwą do światła słonecznego.
„Warto dodać dla porównania, że dioda LED ma sześćdziesiąt do stu tysięcy godzin żywotności. Żarówka to około tysiąc godzin, świetlówka i halogen (energożerca) to tak ze trzy tysiące (niektórzy uważają, że kilkanaście tysięcy) godzin świecenia; proszę przeliczyć na lata!” – mówi Mirosław Jeremkiewicz z firmy Luksar. „Lampy oświetleniowe, które stworzyliśmy zostały zaprojektowane specjalnie pod kątem użycia ich w trudnych warunkach. W podwyższonej wilgotności (są więc hermetyczne) przy zmiennej temperaturze i ciśnieniu. Zastosowaliśmy w nich podzespoły najlepszych światowych firm. Dzięki temu pewni jesteśmy jakości i powtarzalności parametrów. Warunki pracy diod LED nadzorowane są przez specjalizowany układ elektroniczny dzięki czemu są zawsze jednakowe” – dodaje. Szczelna obudowa lampy posiada wklejoną od przodu hartowaną szybkę z naniesionym na nią wzorem zbliżonym do róży wiatrów, ale na zamówienie można nanieść na nią dowolny wzór, np. nazwę jachtu. Lampy posiadają system łatwego montażu (i demontażu – np. na okres zimowy) i mogą być zmontowane z wyłącznikiem wewnętrznym lub bez niego.
Luksar wykonuje lampy w dwóch wariantach:
– drewniane (lakier wodoodporny, podstawowy materiał to dąb, jesion oraz mahoń – także każde inne według potrzeb),
– oraz metalowe (stal nierdzewna polerowana, blacha mosiężna z dowolnym rodzajem wykończenia powierzchni: polerowanie, pasywacja, lakier transparentny lub lakier piecowy w dowolnym kolorze)
W każdym wariancie oferowane są trzy rodzaje lamp różniące się od siebie liczbą diod:
– 3 LED – pobór prądu 375 mA
– 6 LED – pobór prądu 375/750 mA – możliwość włączania diod 3+3
– 9 LED – obecnie w przygotowaniu (bezstopniowa regulacja: 0 – 100%)
Wszystkie trzy rodzaje charakteryzują się następującymi paremetrami:
– napięcie znamionowe 12V
– zakres poprawnej pracy: 10,5V – 15,0V
– kolor świecenia – BIAŁY – 6500K
– średnica modułu świetlnego: 82 – 125mm
– średnica zewnętrzna lampy: 90 – 155 mm
– wysokość całkowita wraz z elementami mocującymi: 20 – 35 mm
– diody: każda o mocy 1,3 – 1,8 W i wydatku 21 lm/W
O bardzo korzystnym stosunku natężenia światła do poboru mocy świadczą przeprowadzone pomiary.
Pomiar natężenia oświetlenia mierzony punktowo z odległości 0,8m dla lampy z 6 LED – 100 luxów przy prądzie 0,75A. Dla porównania typowa lampa z dwoma palcowymi żarówkami samochodowymi (2x10W, 12 V) przy tej samej odległości od punktu pomiarowego (odległość 0,8m) daje natężenie 9 luxów, przy poborze prądu ~1,66 A. Wystarczy porównać i policzyć ile razy dłużej można korzystać z akumulatora przy świetle o wiele silniejszym i lepszym jakościowo. Mając lampę zawieszoną 80 cm nad stołem z 6 LED z jej możliwością włączenia trzech lub sześciu diod, przy 3 świecących diodach mamy około 50 lx, przy prądzie o natężeniu tylko 0,375A.
Dość powiedzieć, że korzystając z tego typu energooszczędnego oświetlenia, akumulator 100 Ah pozwala korzystać ze lampy przez okres do dwóch tygodni przez 24 godziny na dobę!
fot. Luksar
Category: Spis treści, Technika, Budowa jachtu, Porady
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.