De GROENE DRAECK – suplement

| 17/11/2002 | 0 Komentarzy

Autor: Milka Jung

Księżniczkę Beatrycze, która od 1980 roku jest królową Beatrix, oficjalne obowiązki zmusiły do ograniczenia swojej żeglarskiej pasji. Jeszcze jako księżniczka razem ze swoją młodszą siostrą, zanim otrzymała w prezencie ZIELONEGO SMOKA, miała już jeden jacht. Bardzo często można było także zobaczyć obie siostry żeglujące na innych jednostkach.

***

Wąskie śluzy i niezbyt głębokie drogi wodne sprawiły, iż wybrano typ Lemstreaak, długi na 15 i szeroki na 4,5 metra – najmniejszy, jaki mógł sprostać stawianym mu wymaganiom. Projektanci zaproponowali konstrukcję, która będzie mogła pływać po wszystkich szlakach wodnych kraju – od ujścia Skaldy do Wadden, a także pomiędzy fryzyjskimi wysepkami. Linie kadłuba i plan ożaglowania GROENE DRAECKA to dzieło M.A. de Boer z Lemmer, wnuka Pier de Boer, który budował pierwsze rybackie Lemstreaaki. Projekt wnętrza kadłuba został wykonany przez G.de Vries Lentsch. 4-osobowa kabina dla pań wyłożona jest drewnem klonowym; kabinę dwóch załogantów wykończono w drewnie sykomorowym, zaś salon – mający wymiary 5,30 x 2,40m – w drewnie tekowym, (ława może służyć za dwuosobową koję). Pod kokpitem zainstalowano silnik Perkins (66KM przy 2000 obr./min). Śrubę napędową wykonano ze stali nierdzewnej. Zbiorniki na paliwo mają pojemność 500 litrów, na wodę – 1000.

***

Nazwa GROENE DRAECK została wybrana przez księżniczkę. Takie samo imię nosił statek porucznika admirała Pieta Hein (1557-1629), uważanego za założyciela floty Siedmiu Prowincji. Był poprzednikiem tak świetnych marynarzy jak Maarten Haupenszon i Cornelius Tromp.

fot. Tomasz Skawiński/DRAKKAR

Tags: de groene draeck, jacht holenderski

Category: Spis treści, Na wiatr, Technika

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates