Butelkowiec
W czasach prohibicji w Stanach Zjednoczonych wiele fortun wyrosło na szmuglu alkoholu. Nie jest to chwalebne, ale tak było i basta. Przemytnicy imali się różnych sposobów, by zminimalizować ryzyko… Dawało to także asumpt do budowania niezwykłych jednostek pływających.
Jedna z nich stała się inspiracją przy projektowaniu łodzi motorowej o wdzięcznej nazwie Baby Bootlegger. Konstruktorem jest Georg Nissen. Zbudowana w Niemczech 12-metrowa jednostka wykonana jest z kompozytu kewlarowo-epoksydowego. Z zewnętrz laminat pokrywa mahoniowy obłóg. Łódź wygląda jakby żywcem wyjęta z lat 20 poprzedniego stulecia.
Mimo „skrzyniowatych” przekrojów płynne przejście pokładu o niewielkiej strzałce w prawie płaskie burty daje w efekcie miły dla oka, obły kształt bryły kadłuba, który ma kształt zbliżony do wrzeciona. Dno o poszyciu prostokreślnym ma w sekcji rufowej redan porzeczny – drugi stopień jest zupełnie płaski. Takie ukształtowanie dna powoduje, iż z chwilą, gdy zaczyna działać wypór hydrodynamiczny gwałtownie maleje powierzchnia zwilżona – a wiec i opór tarcia. Kadłuby tego typu ze względu na owe płytkie „V” przekrojów w części podwodnej dobrze zachowują się przy niewielkim zafalowaniu; większa fala powoduje znaczny wzrost obciążeń jakim poddawane jest dość płaskie dno. Tego typu kadłuby są także bardzo wrażliwe na najmniejszy nawet wzrost zanurzenia i zmianę trymu wzdłużnego powodowanych przeciążeniem. Jest to wiec łódź przeznaczona głównie do „jazdy rekreacyjnej”.
Łódź napędzana jest jednostką o mocy 265 KM. Moment obrotowy z umieszczonego centralnie silnika przez długi wał przenoszony jest na śrubę. Koniec wału podparty jest na ostrodze stanowiącej jednocześnie mocowanie płetwy sterowej. Tuż za silnikiem – patrząc w kierunku rufy – usytuowano kokpit sternika. Siedzi on na niewielkiej ławeczce mieszczącej jednak drugą osobę. Przed silnikiem znajduje się zamykany klapami kokpit dziobowy z niewielką także dwuosobowa ławeczką.
długość 12 m
szerokość 2,15 m
zanurzenie 0,65 m
masa 2950 kg
silnik 265 KM
Category: Spis treści, Cała naprzód
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.