Bocznokołowiec na Wiśle

| 13/06/2015 | 0 Komentarzy

VE sepia

Bocznokołowiec Vistula Express zaprojektowałem blisko 12 lat temu (http://www.port21.pl/2005/04/wislany-bocznokolowiec/)…

6 czerwca 2015 roku spłynął na wodę pierwszy egzemplarz – GLORIA MECHANICA. Ze Zbyszkiem – armatorem G.M. – spędziliśmy wiele czasu na rozmowach na temat tego typu statków w ogóle, a na temat Vistuli szczególnie. W efekcie tych debat wykrystalizowało się kilka modyfikacji

http://www.charleston.pl/vistula-express/#more-1273

Próby na wodzie pokazały, że jacht jest stateczny i dobrze zrównoważony kierunkowo. Cyrkuluje ciasno nawet bez „sztuczek” polegających na różnicowaniu kierunku obrotów i prędkości obrotowych kół łopatkowych. Etap docierania silnika nie pozwala na zbytnie obciążanie układu napędowego – przy blisko połowie obrotów maksymalnych pomp hydraulicznych GLORIA MECHANICA osiągnęła prędkość 9 km/h – nieco więcej niż połowę maksymalnej prędkości wynikającej z oporów kadłuba.

W sumie powstały trzy wersje Vistuli Express – pierwszy jest opisany we wspomnianym artykule, draga wersja to GLORIA, a trzecia – zaprojektowana dla miasta Niepołomice – to 14-metrowa wersja „reprezentacyjna” z aluminiowymi nadbudówkami, 4-osobową kabiną dziobową, niewielką sterówką i kabiną tylną, w której mieści się duży salon łazienka i kuchnia.

VE

Dane techniczne Vistula Experss 14.0

długość 14,00 m

szerokość 5,00 m

zanurzenie 0,40 m

wyporność 7900 kG

Dane techniczne Vistula Experss 12.75

długość 12,75 m

szerokość 5,00 m

zanurzenie 0,40 m

wyporność 7500 kG

fot. archiwum armatora

Tags: Wisła, bocznokołowiec, featured, statek rzeczny, żegluga śródlądowa

Category: Spis treści, Technika, Cała naprzód

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates