Arda, łódka dla czytelników
Autor: Radosław Werszko
Zabawa i regaty
Arda została zaprojektowana tak, aby dawała radość żeglowania, lecz nie wymagała ekstremalnych umiejętności. Wąska linia wodna, silnie rozchylone burty i odpowiednio ukształtowane dno zapewniają szybkość przy słabych wiatrach, stateczność w dużym przechyle i łatwość wchodzenia w ślizg.
Na jeziora i na morze
Powierzchnia żagli umożliwia pływanie Ardą bez konieczności posiadania patentu żeglarskiego, a jej długość pozwala na żeglowanie w pasie przybrzeżnym po morzu i wodowanie łodzi wprost z plaży. Ardę można transportować na lekkim wózku za najmniejszym nawet samochodem osobowym.
Bezpieczeństwo
Komory pływalnościowe zostały rozmieszczone pod półpokładami i w samym dziobie, co ułatwia podniesienie łodzi w razie wywrotki. Pod masztem łatwo dostępne miejsce na spinaker i drobne rzeczy z lukiem ukształtowanym w sposób utrudniający zalanie i umożliwiający samoczynne opróżnianie z wody.
Budowa
Kadłub Ardy buduje się ze sklejki metodą szycia i klejenia, polegającą na wstępnym połączeniu przygotowanych wcześniej elementów łodzi cienkim miedzianym drutem, a następnie na obustronnym zalaminowaniu złącza wąskimi pasami maty szklanej, przesączonymi żywicą epoksydową lub poliestrową. Na rysunkach pokazano etapy budowy i najważniejsze elementy konstrukcji kadłuba. Maszt, bom i bukszpryt wykonane są ze stopu lekkiego, z typowego profilu i rur. Maszt wsparty jest sztagiem i jedną parą want. Miecz obrotowy, drewniany, profilowany, obsługiwany fałem i kontrafałem. Płetwa steru drewniana, profilowana, podnoszona obrotowo w duraluminiowym jarzmie i blokowana w dolnym położeniu kontrafałem.
Dane techniczne:
długość całkowita 4,00 m
długość wodnicy konstrukcyjnej 3,90 m
szerokość 1,70 m
zanurzenie kadłuba 0,13 m
zanurzenie z mieczem 0,93 m
masa kadłuba 100 kg
grot 7,1 m2
fok 2,9 m2
spinaker asymetryczny 11,0 m2
załoga 1-2 osoby
konstruktor Radosław Werszko
Category: Spis treści, Technika
Komentarze (0)
Trackback URL | Comments RSS Feed
Brak komentarzy.