aluminiowy połysk

| 14/09/2010 | 0 Komentarzy

Różnorodność małych łodzi roboczych na świecie może przyprawić o zawrót głowy. W naszym kraju drogi wodne są postrzegane jako „szlaki zacofania”, więc tego typu jednostki są rzadkością – a szkoda. Wielozadaniowa szybka łódź o niewielkim zanurzeniu, zapewniająca – zależnie od potrzeb – właściwy komfort załodze, dzielna na śródlądziu i na wodach morskich, łatwa w eksploatacji, nie wymagającą czasochłonnej konserwacji – oto założenia do projektu, nad którym dane mi było pracować.

Powstały rysunki jednostki z trzema typami pokładu – 2-osobowe, otwarte, chronione tylko wiatrochronem, stanowisko sternika lub wąska, zamknięta sterówka oraz jednostka z kabiną, w której – w prototypie – znalazło się stanowisko sternika, stała koja/kanapa, koja rozkładana (kuszetka), kuchenka, zlew oraz lodówka i składany stolik.

Kadłub – zależnie od potrzeb i akwenu, na którym łódź będzie eksploatowana, może mieć 7,5 lub 8,1 metra długości oraz jeden z dwóch rodzajów dna – głębokie lub umiarkowane „V”. W przypadku głębokiego ”V” łódź jest predysponowana do pływania po morzu, drugi rodzaj dna zdecydowanie polecany jest na morskie wody osłonięte i na śródlądzie. By zapewnić dobrą zwrotność, na dnie kadłuba znajduje się 6 redanów wzdłużnych.

Jednostka budowana jest z blachy aluminiowej odpornej na działanie wody morskiej. Przestrzenna kratownica rusztu dennego składa się z denników, wzdłużników oraz legarów podłogi. Szkieletu kadłuba dopełniają zależnie od wersji pokładu mniej lub bardziej liczne wręgi. Komory wypornościowe wypełnione zaspawanym w szczelne worki styropianowym granulatem zapewniają niezatapialność jednostki. W okolicy środka ciężkości łodzi, pod podłogą, umieszczone są zbiorniki paliwa. Takie usytuowanie zapewnia stabilny trym wzdłużny jednostki bez względu na stan zużycia benzyny (oleju napędowego); instalacja paliwowa zapewnia niezaburzone zasilanie silnika np. na wirażu, nawet w przypadku niewielkiej ilości paliwa w zbiorniku. Do napędu przewidziano silnik przyczepny o mocy max 200 KM lub silnik stacjonarny z przekładnią typu „Z”.

Łódź jest stateczna, zwrotna i dobrze wchodzi w ślizg. Niezwykle starannie wykonany kadłub i wnętrze ogniskowało uwagę zwiedzających na tegorocznych targach w Sztokholmie, co wymiernie przełożyło się na kilka zamówień. Każdy z zamawiających życzył sobie co prawda innej zabudowy pokładu. Jedna z wersji będzie na przykład miała kabinę ciągnącą się niemal na całej długości kadłuba i ma służyć jako środek transportu i magazyn narzędzi warsztatu budowlanego. W trakcie przygotowania jest ponadto dokumentacja aluminiowej łodzi z kadłubem przystosowanym do transportu niewielkiego samochodu osobowego, a także łódź-śmieciarka służąca do czynnego czyszczenia powierzchni wód kanałów czy rzek…

dane techniczne:

długość 7,50/8,10 m

szerokość 2,50 m

zanurzenie  0,35/0,45m

silnik max 200 KM

 

 

 

 

 

 

 

 

fot. archiwum autora

rys. Stefan Ekner

Category: Cała naprzód, Spis treści

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates