80 lat dziejów polskiego żeglarstwa posłowie

| 28/07/2004 | 0 Komentarzy

To nie jest pełna historia naszego żeglarstwa, to tylko przypomnienie najważniejszych rejsów i znaczących osiągnięć polskich żeglarzy. Choć tak skromnymi środkami pragnę, szczególnie młodym żeglarzom, przypomnieć wielkie wydarzenia i oddać hołd tym wszystkim, którzy sprawili, że możemy być dumni z biało-czerwonej.

Pamiętamy o polskich drogach na Horn EUROSA, KONSTANTEGO MACIEJEWICZA, wokółziemskich regatach załogowych OTAGO i COPERNICUSA, ZEWU MORZA, rejsie wokółziemskim ASTERIASA, wyprawach śląskich jachtów GWAREK i CARBONIA na Karaiby czy też KAROLINKI na Morze Śródziemne i Adriatyk. Pamiętamy o pionierskich rejsach harcerzy na Morze Czarne czy wokół Afryki. Potem była MARIA kapitana Ludomira Mączki i MIRANDA z kapitanem Zbigniewem Puchalskim na wielkim kręgu oraz kapitan Henryk Jaskuła szykujący się do samotnego okrążenia kuli ziemskiej. Były wspaniałe rejsy do Japonii kapitana Andrzeja Urbańczyka, rzekomego zdrajcy, któremu PZŻ zabronił używania polskiej bandery sportowej i nosił się z zamiarem odebrania mu patentu kapitańskiego. Były sukcesy następcy kapitana Siwca w regatach, Kazimierza „Kuby” Jaworskiego przerwane niestety sprzedażą jego jachtu zagranicę. A szkoda, bo kapitan sławił imię polskiego żeglarza, zaś jacht – polskiego konstruktora.

Zbliżały się lata 80. Ludzie byli ci sami na morzu, ale o ich wynikach decydować zaczęły wielkie pieniądze. Wyścigi po sławę były wyścigami konstrukcji i bogatych sponsorów. To są czasy współczesne, którymi się na co dzień pasjonujemy. Możemy oglądać w internecie zmagania jachtu będącego gdzieś daleko w rejsie lub bezpośrednią walkę jachtów na ustawionej trasie regatowej wraz z animacjami. To inny świat, ale taki jest porządek rzeczy. Zresztą i dzisiaj gdzieś po świecie „włóczą” się małe, skromne jachty „chorych na żeglarstwo” i niosą daleko polską sportową banderę. Wspomnijmy rejs wokół Grenladii kapitana Mieczysława Siarkiewicza czy też całkiem „świeży” wyczyn na dalekiej północy kapitana Henryka Wolskiego.

Zachęcam do sięgania do naszej długiej, ponad 80 letniej historii. Da nam to znacznie więcej satysfakcji niż obserwowanie „dziwnych” obchodów tej rocznicy jaką funduje nam Polski Związek Żeglarski… Miało być uroczyście, w tym celu odwołano Sejmik półmetkowy w ubiegłym roku, aby zgromadzić więcej pieniędzy na uczczenie tej rocznicy.
Tymczasem zaczęło się i skończyło smutno, że nie powiem, skandalicznie. Trochę przed Sejmikiem Komisja Morska, spadkobiercy Rady Kapitanów, którzy malowali kapitanowi JOSEPHA CONRADA trasę przez Atlantyk, siedząc w kraju za biurkiem, poczytawszy artykuł w „Żaglach” na temat reformy PZŻ, uznali go za godny tylko kalumnii i szyderstw.
Żadnych argumentów, żadnej dyskusji, tylko łobuz i głupek. Z trybuny Sejmiku, dodam – miał być uroczysty – bez żenady, głośno i publicznie zasłużonego człowieka i kolegę żeglarza Prezes PZŻ nazywa kłamcą! Zresztą już drugi raz w ciągu ostatnich lat. Inny działacz wysokiego szczebla bez dania racji zarzuca swojemu adwersarzowi zaocznie, bez możliwości obrony, brak kultury i dobrego wychowania, zamiast merytorycznej dyskusji. To z kolei są następcy tych, co pozbawili nie tylko jachtu, ale i dwóch miejsc w załodze, aby wsadzić swoich działaczy na pokład  tegoż JOSEPHA CONRADA. Ceniony przeze mnie i szanowany Redaktor Naczelny „Żagli” na użytek opisania przyczyn konfliktu na linii PZŻ – żeglarze, użył karkołomnej figury retorycznej, określając to jako „brak polityki informacyjnej”. Nie miałem dawniej złudzeń i nie mam ich teraz. Panie Redaktorze Naczelny „Żagli” i Koledzy żeglarze, politykę informacyjną czołowi działacze PZŻ mają. Polega ona na obrzucaniu epitetami tych, którzy ośmielają się widzieć funkcjonowanie Związku inaczej. Informacja równa się dialog, ale jak tu go prowadzić skoro nie ma się żadnych argumentów oprócz argumentu siły.

Zestawienie tego o czym czytaliśmy w ośmiu odcinkach pełnych heroizmu i etosu dokonań polskich żeglarzy, z tym co się dzieje ostatnio na lądzie musi niepokoić i niepokoi ludzi myślących…

 

Tags: historia żeglarstwa

Category: Spis treści, Na wiatr

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates